Anmeldelse

Need for Speed: Hot Pursuit

På hvilken side av loven er du?

Politi og røver-lek har aldri vært så fartsfylt.

1: First page
2: New page

Nytt år, nytt Need for Speed. En setning som tidligere ville vært svært så negativt ladet. Det kan ikke benektes at serien lenge var selve definisjonen på EAs tidligere melkestrategi. Men etter hvert trakk EA omsider hodet opp av sanden og hørte på hva folk sa. Resultatet kom blant annet i form av NFS: Shift, et glimrende racingspill som på lang vei gjenopprettet ryktet til den tradisjonsrike serien.

Siste kapittel forsøker også på det, nemlig å ta serien tilbake til sin storhetstid – nærmere bestemt Hot Pursuit-årene. Burde vi fått beholde minnene slik de var, eller er gjenfødselen av Hot Pursuit en hyggelig sådan?

En dårlig start

Som redaksjonens selvutnevnte bilgærning fulgte jeg selvsagt HP med argusøyne; forventingene var der, men så var også skepsisen. Bak HP står Criterion Games, skaperne bak Burnout-serien – en serie jeg personlig aldri klarte å få meg til å like spesielt godt.

Denne slipper man lett unna, eller?

At nettopp Criterion står bak HP merkes fra første trykk på gasspedalen, noe som umiddelbart var en uting for mitt vedkommende. Den beste beskrivelsen av førsteinntrykket er “slarkete”. Kjørefølelsen ga mer assossiasjoner til båter enn biler: Rattet virket å være tilkoblet alt annet enn bilen, bremsene føltes som de var lagd av råtten ost og motorkraften virket å komme fra en gressklippermotor. Frustrasjonen var komplett, og jeg hadde mest lyst til å kaste HP-plata i dass.

Men, jeg hadde tross alt en viss forpliktelse som halvveis profesjonell spillanmelder – jeg burde kanskje spille litt mer enn tretti minutter før jeg avskrev spillet. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde.

Fysikkens lover? De bryr vi oss ikke om

Denne kan bli verre.

At førsteinntrykk var såpass dårlig hadde nok litt med min innstilling å gjøre. Jeg forventet litt for mye NFS: Shift, og alt for lite Burnout. Etter hvert begynte det dog å skje noe i topplokket. Jeg klarte å akseptere at bilene kunne drifte gjennom hårnåler i 200 km/t, at å treffe motgående trafikk i 250 km/t ikke nødvendigvis betydde begravelse med lukket kiste og at det faktisk funker å snu bilen 180 grader i 300 km/t. Når jeg aksepterte alt det, da først begynte jeg meg å kose meg med HP.

HP er et rent arkadespill, derom må det ikke herske noen tvil. Forventer du noe annet vil nok spillet skuffe til de grader. Heldigvis venter det enormt mye moro for de som klarer å se spillet for hva det er.

Denne blir i hvert fall vanskelig.

For gliset og gleden var nemlig av perverse proposisjoner i det jeg med min Lamborghini LP640 jaget en haug med kjeltringer bortover en av Seacrest Countys mange motorveier. Kjeltring nummer én overlevde knapt 30 sekunder av jakten, før jeg elegant smelte Lamborghini-en min i rompa hans med katastrofalt resultat – for ham. Kjeltring to og tre ble effektivt stanset av veisperringen mine kollegaer hadde satt opp, mens nummer fire måtte gi tapt for det lokale politihelikopteret. Igjen sto én kjeltring, flygende bortover i en Zonda R.

Etter en lang harejakt var det kun snakk om en knapp kilometer før kjeltringen kom seg unna, men heldigvis hadde jeg et siste ess i ermet: nemlig elektromagnetisk puls. I den siste hårnåla fikk jeg omsider låst siktet fast på Zonda-en, EMP-en ble fyrt av og vips krasjet kjeltringen i et grantre i godt over 250 km/t. “Race shutdown”, ny bestetid på scorelista og haugevis av poeng – jeg var svært, svært fornøyd.

Les også
Anmeldelse:

Purk eller fartssvin?

Dog, denne vil nok hjelpe på.

HP lar deg velge stien som enten fartskåt råkjører, strebende etter å stadig kjøre fortere og farligere, eller som en del av lovens lange arm. Umiddelbart kan det kanskje virke nokså traust å være en del av sirenegjengen, men før du avskriver jobben som Onkel Blå helt, bør du vite at UP-avdelingen hos SCPD er av den litt spesielle sorten. Nemlig den sorten som disponerer eksempelvis Koenigsegg CCX Agera.

Spillverdenen presenteres gjennom mye omtalte Autolog, eller rettere sagt Autolog-kartet. Fra kartet har du oversikt over hele fylket, og hvilke kappløp som er tilgjengelig. Du kan valgfritt hoppe mellom kappløp som politi eller råkjører, ergo er det fullt mulig å spille som begge deler samtidig.

Denne har i hvert fall rå styrke.

Forbi den åpenbare forskjellen, purk skal jage råkjører, og råkjører skal unnslippe purk, er de to karrierene nokså like. Begge består av diverse kappløp som enten består av å komme seg fra A til B på kortest mulig tid, eller tradisjonelle kappløp. Dog, som politi handler det naturligvis om å sabotere kappløpene.

De tradisjonelle kappløpene er definitivt de morsomste, ettersom de holder tempoet og spenningen oppe konstant fra start. Som politi må du hele tiden gi jernet for å fakke råkjørene, mens du som råkjører både må slå motstandere og unngå politiet. Hva de såkalte sjekkpunkt-løpene angår varierer de derimot litt: enkelte kan være utrolig spennende, eksempelvis de hvor du må unngå ettermiddagsrushet i 300 km/t, mens andre kan være innmari frustrerende og kjedelig. Hovedsakelig fordi ikke alle løypene passer spillets kjørefølelse like godt – knappe svinger er ikke så morsomt i en hyperbil lagd kun for svimlende hastigheter.

1: First page
2: New page

Kommentarer (38)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
voidDraw()
14 år siden

Etter å ha lest anmeldelsen så tenkte jeg, dette blir en 8/10. Og jeg hadde rett!

Noen som har prøvd pc versjonen som kan si litt om ytelsen, er det en ræva konsoll port eller kjører spillet bra på mid-range skjermkort?

Hvis ikke blir det X360 versjonen...noe som egentlig er bra, men jeg foretrekker pc for det meste.

bIsk0p
14 år siden

Har ikke lest igjennom anmeldelsen, men frekker meg til med noen spørsmål... Ville spillopplevelsen øke med ratt og pedaler? Jeg sitter mellom PC (/m 3xEyefinity og G25, online) og Xbox (46" fullHD og sofa, ingen online) Hva ville du anbefalt?

ahw_
14 år siden

MarB: Spillet fungerer greit på min maskin, men det han lugge litt når det er mye sand i lufta.

 

Min maskin:

CPU: E8400 @ 3.6 GHz

RAM: 4 GB

GPU: HD 5850

 

1920x1200 og alle andre innstillinger på maks.

 

Når det er sagt, er egentlig ikke spillet helt for meg.. Synes fortsatt at det kan forbedres her og der.

Dauemannen
14 år siden

Det hadde vært kjekt om anmelder kunne nevne at dette spillet ikke har force feedback, og det er derfor totalt poengløst å spille det med ratt og pedaler.

 

Jeg hadde mye moro med de to første Hot Pursuit-spillene i sin tid, og hadde derfor klart å gire meg opp en del foran denne utgivelsen. De siste par årene har jeg fått et litt mer seriøst forhold til bilspill og gått til anskaffelse av ratt og pedaler, men jeg tenkte allikevel at et lettfattelig arkadespill kunne være artig. Selv om Shift var 100% arkade hadde de i det minste tatt seg bryet å implementere skikkelig støtte for ratt og pedaler, inklusive (en rimelig dårlig) force feedback. Hot Pursuit derimot er 100% designet for dem med gamepad eller tastatur.

 

I tillegg liker jeg ikke fysikken i det hele tatt. Jeg hadde aldri forventet noe som kunne minne om realisme, men når bilene har like mye grep som formel 1-biler men bremser som en gammel Lada blir det for dumt. Det var flere svinger der jeg fant ut at den beste taktikken var å kjøre med bortimot full fart inn i veggen på utsiden av svingen. Stadige kuttscener når du "dreper" politibiler var fryktelig irriterende midt i en sving, og en AI som var like "rubber banded" som Mario Kart var ytterlige spikre i kista for min del.

 

Edit: @MarB: grafikken er forferdelig dårlig, så i så måte er det en ræva konsollport. Det fungerer knirkefritt på min maskinvare (står i signatur), men jeg har ikke gjort noen benchmarks.

MrL
14 år siden

Mente du at graffikken er dårlig eller spiller kjører dårlig? Graffikken er jo helt sinnsyk porno, peneste bilspillet laget etter min mening(Snakker da om PC på max settings).

 

Hva man synes om kjørefølelsen blir jo smak og behag, personlig synes jeg den er morro og det er alt som teller, dog blir motorlydene for tamme.

Siste fra forsiden