Tilbake i 2020 gikk en gjeng utviklerveteraner, med Avalanche Studios- og Just Cause-sjef Christofer Sundberg i spissen, sammen for å danne et nytt studio. Knappe fem år senere har Liquid Swords kunngjort nedbemanninger, det før utvikleren har sluppet sitt første spill.
I en uttalelse på sine nettsider forteller Sundberg at det Stockholm-baserte studioet er inne i en vanskelig økonomisk periode. Den eneste måten å redde skuta på, er å kutte ned på arbeidskraften.
– Jeg lovte våre ansatte og våre aksjonærer at vi skulle bygge et studio som omdefinerte spillutvikling med et lite team med flinke folk og en bærekraftig arbeidsmodell. Mens vi oppnådde mye av dette, har skiftende markedsforhold forhindret oss i å lykkes innenfor vårt planlagte vindu. Som et resultat må vi ta farvel med talentfulle individer som har vært viktige i vår reise.

Akkurat hvor mange som må gå, kommer ikke frem i uttalelsen. Liquid Swords forteller likevel at de som blir igjen vil fortsette arbeidet med studioets første spill.
Debutprosjektet skal bli et historiedrevet åpen verden-eventyr som handler om hevn. Spillet utvikles i Unreal Engine 5, men ellers har utvikleren delt få detaljer.
LES OGSÅ: Redusert Bioware-team i gang med Mass Effect – har flyttet mange utviklere over på andre EA-spill »