–Jeg er en talentløs drittsekk

Peter Molyneux er sin egen strengeste kritiker.

Peter Molyneux er en slags teddybjørn i spillbransjen. Spillerne har et ambivalent forhold til engelskmannen. Selv om studioet hans har levert gjennomgående gode spill har han en ekstrem tendens til å love litt for mye, og gamere ender kanskje opp skuffet.

Men likevel klarer han alltid å sjarmere og inspirere når han snakker om sitt neste prosjekt, som selvfølgelig vil være mye bedre enn det forrige spillet. Det verste er at vi alltid tror ham.

Les også: Molyneux rørt av anmeldelser

I et intervju med CVG snakker den populære designeren litt mer om designvalg underveis i utviklingen av Fable 3, samtidig som han nærmest drar både seg selv og det forrige Fable-spillet ned i søla.

Han begynner med å si at Fable 2 ikke levde helt opp til sitt potensiale, fordi han selv og resten av Lionhead Studios konsentrerte seg for mye om å legge til et stort antall funksjoner, uten å være tilstrekkelig opptatt av om disse elementene faktisk passet inn i spillet.

– Jeg kan huske å ha gått på møter, tre måneder før spillet var klart for butikkene, og sagt: ”Jeg fikk nettopp en briljant idé, hva skal vi gjøre med den?”. Det var helt sinnsykt, mann. Helt sinnsykt.

Les også: Fable 3-sniktitt

Det har i ettertid gått opp for ham at det ikke er antall spillmekanikker som er avgjørende for kvaliteten på et spill. Når en spørreundersøkelse viste at rundt halvparten av de som hadde spilt Fable 2 verken brukte eller forstod hvordan man skulle bruke halvparten av spillets mekanikker, gikk det opp et lys for Molyneux:

– Herregud. For en talentløs drittsekk jeg er! Hvordan kan jeg ha lagd et spill hvor folk forstod mindre enn halvparten av spillmekanikkene?

Han fortsetter:
– Så Fable 3 handler mer om å bruke mekanikkene som er der, utnytte de og gi de rot i gameplayet til spillet.

Det mildt sagt vulgære samtalesystemet fra Fable 2, som bestod av banalt simple kommandoer som flørting, skryting eller mer provoserende og kroppslige uttrykksmåter, er fjernet i Fable 3. Det samme er både erfaringspoeng og den tradisjonelle helsemåleren. Fokuset til utviklerne later til å være å få Fable 3 til å bli enda mer strømlinjeformet og nybegynnervennlig enn det forrige.

Les også: Natal-støtte i Fable 3

Fable-serien er ikke akkurat kjent for å være avansert, tvert imot var vel Fable 2 et av de vennligste rollespillene sluppet i nyere tid, med veldig tilgivende vanskelighetsgrad og lite dødtid. Hvis spillets rollespillelementer skal dummes enda mer ned, kan man nesten spørre hva som er igjen av den tradisjonelle rollespillopplevelsen. Men Molyneux sier at han ikke ser på Fable 3 som noe rollespill lengre, men et action-eventyr med elementer av drama og spenning.

Fable 3 er satt til samme verden som de foregående spillene, fantasilandet Albion, men det har gått 50 år siden sist. Den onde kongen av Albion, Logan, har satt i gang en påtvunget industriell revolusjon siden sist, ikke minst takket være umenneskelig hard bruk av barnearbeidere.

Da blir det spillerens jobb å samle riket under seg, og avsette den horrible kongen. For å gjøre dette må man visstnok blant annet samle tilhengere, som vil erstatte de tradisjonelle erfaringspoengene i Fable 3.

Når du først blir konge er det helt opp til deg hva slags konge du vil være, ond eller god, liberalistisk eller sosialistisk – eller alt midt i mellom. Du har absolutt makt. Du vil ifølge Molyneux bli tvunget til å gjøre vanskelige valg, som vil gjenspeile problematikken lederne i vår verden står ovenfor. Det sier sitt at ingen ringere enn president Obama har vært til inspirasjon for den visjonære spilldesigneren.

Ledige stillinger
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (4)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Phyx
15 år siden

Funksjoner er langt fra alt dessverre. Blir litt det samme som med film, de må regisseres.

saivert
15 år siden

jepp. folk maser alltid om nye våpen, nye funksjoner etc. men tenker de seg om så er det langt ifra nødvendig i de fleste tilfeller. Bruk heller tid på å forbedre det du har før du legger til nytt.

Locrin
15 år siden

Denne idiotiske forenklingen av rpg spill er noe jeg virkelig lærte å hate da Fable 2 kom ut. Jeg hater det spillet av hele mitt gamerhjerte. Fable 1 var rpg-light for konsoll, men det var fortsatt nok rollespillelementer til å holde det interessant til flere gjennomspillinger. Fable 2 var hack and slash med "the sims" elementer. Et spill for små barn som ikke krever noen som helst substans så lenge hjernen kan fødes med flotte bilder og hjernedød action. Mass Effect er også på veg ned i dette hullet, men klarer seg enda fordi det er såpass gjennomført på andre områder enn det som er rene rpg elementer.

 

Jeg hater denne simplifiseringen av spill som kun eksisterer for at fuckings casuals og treåringer ikke skal sette seg fast i spillet.

 

Lrn2fuckingplaynubs.

Phyx
15 år siden

Noen av de mange spillene som etter min mening er ødelagt av "items" er Sacred 1&2. Masse ting og sette seg inn i som spiller lite roller egentlig etterhvert. Bruk heller tid på og balansere spillene og få de og fungere uten masse bugs som gir en bedre bruker opplevelse. Den nyeste og peneste grafikken veier ikke opp mot alle feil.

Siste fra forsiden