Etter lanseringen av Wiiware og Nintendos økende forståelse om populariteten til nettbaserte spill, har det kommet mange spørsmål til den japanske spillgiganten om de kommer til å utvide den interne lagringskapasiteten som er på 512 MB, for å gi spillutviklere mer plass å boltre seg på.
I et intervju med magasinet Edge, kunne en av toppene i den europeiske markedsføringsavdelingen til Nintendo, Laurent Fischer, fortelle at at det kun har noe å si for «nerder og otaku» (japansk betegnelse på folk som er veldig opptatt av noe).
Dette står i sterk kontrast til hva Nintendo-sjef Satoru Iwata sa til Gamesindustry.biz i slutten av april:
– Selv om det bare er en liten gruppe som behøver mer lagringsplass, må vi finne den best mulige måten å få en løsning på dette problemet.
Da samme nettstedet kontaktet den amerikanske Nintendo-divisjonen, var svaret de hadde ikke hørt noen ting om en utvidelse av lagringsplass på konsollen, men at man fint kunne slette Virtual Console-spill og laste dem ned kostnadsfritt på et senere tidspunkt.
Alternativt kan man laste ting over på et minnekort, men verken Wiiware eller Virtual Console-spill kan startes fra kortet, så det er nok ikke en god løsning i lengden. Alt baserer seg riktignok bare uttalelsen til én mann i Nintendo, og det vil vel kanskje virke rart om Nintendo marginaliserer det store potensialet som ligger i dette, både med tanke på at utviklerne får større plass og boltre seg på, og at forbrukerne kan lagre flere spill.
I fjor økte forøvrig konkurrenten Microsoft størrelsesgrensen for ett enkelt spill til Xbox Live Arcade fra 50 MB til 150 MB, etter stort press fra både publikum og utviklere.