Intervju

– Utviklere må spille mer

Tidligere Sid Meier-kollega Bruce Shelley vil at utviklere skal spille mer på jobb.

LEIPZIG (Gamer.no): Bruce Shelley har lang fartstid som spillutvikler, og har blant annet jobbet med legenden Sid Meier pä spill som Railroad Tycoon og Civilization. Nå er Shelley fremtredene i Ensemble Studios, som blant annet står bak Age of Empires-serien og det nye Halo Wars.

– Spill!

Under andre dag av Developers Conference i Leipzig gjorde amerikaneren uttrykk for at spill bør designes mens det spilles, og at man ikke må låse seg fast til en mal i starten av utviklingen.

"Man må jo faktisk spille for å kunne dømme et spill. Et designdokument alene er ikke nok for å se om spillet kommer til å bli bra."

– Dette er en utviklingsprosess vi har brukt på Age of Empires og bruker på Halo Wars. Spilldesignet blir til mens vi spiller. Derfor er det alltid viktig for oss å ha en tidlig prototype på våre nye spill, sier Shelley.

Ensemble Studios involverer gjerne hele staben i testing av spill, fra programerere, via designere til sekretæren i resepsjonen. Familie og venner slipper heller ikke unna testingen.

– Utviklere må spille mer! De må finne ut hva som virker eller ikke, og om det er noe som savnes i totalopplevelsen. Hva gjør at en persons interesse vekkes når man spiller, spør Shelley retorisk.

Det at Shelleys selskap tar i bruk varierte menneskelige ressurser i testingen gjør også spillet mer tilgjengelig:

— Variasjonen av testere fører til at spillet får en mye bredere appell, og dermed blir flere brukere mottakelige for tittelen.

Andre medier

Shelley trekker frem andre medier som gode eksempler. Det skjer for eksempel nesten aldri at en komponist får ferdig et musikkstykke på første forsøk, eller at en bok er ferdig etter første gjennomskriving. Også her er testing av hva som fungerer og revisjon nøkkelen.

Bruce Shelley fra Ensemble Studios.

– Vi forandrer hele tiden på vårt spilldesign og måten man spiller på, basert på testing og samtaler i teamet. Man må jo faktisk spille for å kunne dømme et spill. Et designdokument alene er ikke nok for å se om spillet kommer til å bli bra, da blir det bare ren gjettning, sier Shelley.

Oppskriften med å spille sitt eget spill så ofte som mulig er ifølge Shelley den beste prosessen for å lage et suksessfullt spill. Her har Sid Meier vært en kilde for inspirasjon.

– Jeg var den første etter Sid Meier som spilte Railroad Tycoon og Civilization. Da jeg jobbet i Microprose ga Meier meg kopier av det uferdige spillet som jeg testet. Etterpå hadde vi lange samtaler om materialet. Slik sett har jeg plukket med meg mye fra måten Meier arbeider pä.

Shelley runder av sitt foredrag med å trekke frem et annet selskap som virkelig kjører en hard og bred testing av sine egne spill. Utvikleren er trolig enda nøyere på dette enn Ensemble Studios.

– Du må nesten spørre deg selv hvorfor Blizzard treffer spikeren på hodet med sine spill gang etter gang. Nå er det mye hemmelighetskremmeri rundt deres arbeidsmetoder, men jeg har snakket med et par av deres designere. De setter av enorme ressurser til testing og samtaler rundt sine spill, og det er vel liten tvil om at dette har gitt resultater, konkluderer Shelley.

Siste fra forsiden