I et intervju med Develop uttrykker Q-Games-overhode Dylan Cuthbert kraftig misnøye med at utgivere får en stor del av inntektene fra spillbransjen, mens utviklere selv sitter igjen med smuler:
– Dagens modell for finansiering av spill er fundamentalt ødelagt og er tilpasset det å gjøre utgivere steinrike. Se for eksempel på bonusene og lønningene til Electronic Arts-toppene. Jeg kunne ha laget hele Pixeljunk-serien, inkludert de uutgitte spillene, to-tre ganger for EA-sjefens bonus alene, uttalte Cuthbert.
Ifølge bloggen Game Trade Journal kunne den utsatte EA-sjefen John Riccitiello i 2008 innkassere 750.000 amerikanske dollar i lønn, 3,6 millioner dollar i aksjeopsjoner og 625.000 dollar i bonus – en totalpakke på rundt 28 millioner kroner etter dagens kurs. Activision-sjefen Bobby Kotick kunne på sin side hente ut omtrent det tredobbelte, svimlende 85 millioner norske kroner.
Til sammenligning har det Bergens-baserte Turbo Tape Games et budsjett på rundt tre millioner kroner for sitt nye strategispill Naval War: Artic Circle.
Valve-sjef Gabe Newell har tidligere tenkt høyt om muligheten for å la spillere selv være med å finansiere nye spill, for eksempel gjennom Steam.
Dylan Cuthbert er gründeren bak den japanske utvikleren Q-Games, som er kjent for å ha laget Pixeljunk-spillene til PS3 og PSP. Sist ut var Pixeljunk Shooter som ble sluppet på Playstation Network i desember i fjor. Utvikleren holder i øyeblikket på med en serie uannonserte Pixeljunk-spill.