Skuespill er blitt en helt sentral del av moderne, filmatiske storproduksjoner, og Uncharted 2 er et av spillene som har blitt hyllet for sine teatralske meritter.
Develop kan fortelle at Naughty Dogs kreativt ansvarlige, Amy Hennig, i en ny bok går ut mot de manglende skuespillerteknikkene i spillbransjen forøvrig:
– Enhver skuespiller vil si at skuespill er å reagere, så det er ironisk at skuespillere jobber alene i et opptaksstudio i de fleste spillproduksjoner, uten noen reell kontekst og uten andre skuespillere å spille mot.
Til Uncharted 2 brukte utviklerne både stemmene og bevegelsene til sine skuespillere, og det er tydelig at Hennig mener det har vært en fordel:
– I motsetning til andre spillutviklere har vi skuespillere som jobber sammen på en "motion capturing"-scene, så det er mye mer som å være på en teaterscene eller foran kamera. Det er som om vi går tilbake til skuespillerens røtter og spiller "black box theater".
"Black box theater"-begrepet henviser til en teatertradisjon hvor skuespillere utfolder seg på en scene med minst mulig teknikk og hjelpemidler, med størst mulig fokus på samspillet mellom de involverte.
Hennig beskriver Naughty Dogs målsetning slik:
– Fordi vi lager en rolledrevet historie er det å kapre skuespillernes emosjonelle autentisitet av stor viktighet. Alt vi gjør, og alle prosessene vi har utviklet, er for å oppnå det ene målet.
Les også: Anmeldelse: Uncharted 2: Among Thieves
Les også: Anmeldelse: Uncharted: Drake's Fortune
Les også: Uncharted 2 vinner stor spill-pris