Den amerikanske finansbibelen Forbes har i de siste ukene kjørt ut noen artikler som peker på enkelte forskjeller mellom det amerikanske og det europeiske spillmarkedet.
Som Forbes påpeker, selges det en mindre andel skytespill i Europa enn det gjør i USA. Hvis vi ser på titler som Halo 3 og Call of Duty 4: Modern Warfare, solgte førstnevnte 4,8 millioner kopier i USA i fjor, mot bare 900,000 i Europa. Det siste Call of Duty-kapitlet solgte tre millioner i USA mot en million i Europa.
Det spekuleres i hva grunnene til dette er, men Crysis-utvikler Cevat Yerli fra Crytek i Tyskland mener at noe av årsaken er at «europeere generelt ser på skytespill som onde».
Forbes forteller videre at blod og gørr ikke selger så godt i Europa siden vi har en tendens til å spille lettere tilgjengelige spill, ettersom det passer vår livsstil bedre.
Det kan jo ha noe med at mange europeere ikke synes Halo 3 er det beste siden Jesus, men hvis man belyser hvilke spill som solgte mest her i 2007, kan man godt se at det er noe i både Forbes’ og Yerlis påstander.
Ti mest solgte spill i Europa i 2007:
- Dr. Kawashimas’ Brain Training (DS)
- Fifa 2008 (Multi)
- Wii Play (Wii)
- Pro Evolution Soccer 2008 (Multi)
- New Super Mario Bros. (DS)
- Need for Speed Prostreet (Multi)
- Assassin’s Creed (Playstation 3/Xbox 360)
- Call of Duty 4: Modern Warfare (Multi)
- Brain Age (DS/Wii)
- The Simpson’s Game (Multi)
Når vi ser på listen kan vi kanskje kalles både pyser, smartinger og fotballgale, men det er bemerkelsesverdig få skytespill på listen.
Når det gjelder markedenes størrelse, er Europa på full fart fremover og tukter snart USA. Der det ble omsatt spill i USA for 94 millarder kroner i 2007, kom Europa tett bak med en totalomsetning på omlag 89,5 milliarder kroner. Potensialet er også langt større i Europa, ettersom vi har et dobbelt så høyt folketall som USA.