Det er ikke rent lite forventninger knyttet til lanseringen av det svært etterlengtede Gran Turismo 5 til Playstation 3, og påstander om at grafikken overgår realiteten bidrar nok heller ikke til å senke spenningen, selv om de riktignok kommer fra utvikleren selv.
Virkeligheten - den beste målestokk?
I et eksklusivt intervju med Nowgamer forteller mannen bak Gran Turismo 5, Kazunori Yamauchi, at spillet vil holde et grafisk nivå som setter virkeligheten i skyggen. Men samtidig påpeker han at dette ikke nødvendigvis er så stort steg, da ekte omgivelser slett ikke trenger å være så visuelt vakre.
– Bedre enn virkeligheten er vel én måte å si det på. På en måte er det en selvfølge at det kommer til å se bedre ut enn virkeligheten.[...] Måten solen skinner og reflekteres, måten lyset treffer omgivelsene - vi har sjeldent mulighet til å se det vi kaller "virkeligheten" under de mest estetisk ideelle forhold, sa Yamauchi, og la til:
– Når du ser et race på TV, sammenlignet med et race i et spill, ser du at virkeligheten ikke er like skinnende og pen som spillet.
Nå som terskelen er blitt hevet betraktelig når det gjelder grafikk i bilspill, ikke minst av titler som Need for Speed: Shift, Colin McRae: Dirt 2 og det kritikerroste Forza Motorsport 3, blir det spennende å se om Gran Turismo 5 lever opp til forventingene.
(Kilde: NowGamer)