Jeg vil tro at ganske mange av dere har opplevd noe slik, og i mitt tilfelle er det snakk om en Time Crisis 2-maskin som brukte å stå i den lokale bowlinghallen, før den ble nedlagt. Det var alltid noe ekstra de dagene jeg stakk innom for å spille litt Time Crisis 2. Gleden var derfor stor når jeg endelig kunne sette meg ned i egen stue med en pistol i hånda og spillet i konsollen.
Greit oppsett og enkel i bruk
Installasjonen var grei, og pistolen koples lett til via USB-porten på din konsoll. I tillegg koples den gule ledningen (video) inn sammen med din PS2 bak på TV-en. Det følger med en overgang som gjør at du kan plugge både pistol og PS2 inn på samme inngang. Det er også en forlengerkabel fra selve pistolen og fram til denne inngangen. Siden det vanligvis er litt avstand mellom en PS2 og en TV. Du kan bruke to pistoler per konsoll, og du kan koble to konsoller sammen med i-Link for å spille to stykker, med to pistoler hver! Det første som møter deg er konfigurering av pistolen. Dette er noe som må gjøres hver gang, og helst for hver person som spiller, ettersom slike ting er individuelle fra person til person. Dette styres av spillet, og har ingenting med selve pistolen å gjøre. Det er dog en nødvendighet. Denne kalibreringen har alt å si for hvordan pistolen vil fungere etterpå. Under testing ble pistolen feilkalibrert med noen millimeter med hensikt. Det var rett og slett umulig å spille bra etterpå.
Over til selve pistolen og hvordan denne er i bruk. Pistolen ligger godt i hånda, og er ikke alt for tung. Den er faktisk litt for lett. Selv om vekten er lik null blir du fort sliten i armene hvis du skal sitte, eller stå, med armene utstrakt. Den passer til både venstre og høyrehendte personer, selv om "start"- og "select"-knappene er plassert mer eller mindre for høyrehendte. Du får aldri full kontroll før du benytter begge hender på pistolen uansett. Det er med andre ord ikke noe "ghetto style" med pistolen på siden i en hånd. Da treffer du ingenting uansett. Styrekrysset på baksiden av pistolen kan i framtiden brukes sammen med spill som støtter dette og vil da gi full bevegelsesfrihet. Pistolen ble lansert av Namco sammen med spillet Time Crisis 2 for en stund siden. Om ikke lenge lanseres Time Crisis 3, og da vil nok pistolen endelig kunne komme til sin rett.
Det er en stor knapp plassert under skaftet på pistolen. Denne er en nesten perfekt erstatning for pedalen som er på arcadeversjonen. Denne brukes til å lade pistolen når du er tom for kuler. Et trykk på knappen/pedalen og karakteren din setter seg ned bak dekning og lader om. Du kan heller ikke miste liv i denne tilstanden. Merk at dette er spesifikt for Time Crisis 2, og trenger ikke nødvendigvis å fungere på samme måte i andre spill. Totalt er det 5 knapper på pistolen, i tillegg til styrekryss og avtrekker. Dette bør gjøre susen i de fleste spill. Plastikk preger produktet og gir følelsen av billig skrot. Til tross for dette skal det nok litt til før du klarer å ødelegge pistolen. Ved litt røff behandling kan du knekke biter av plastikken, uten at dette påvirket pistolen. Det er elektronikken som må behandles fint. Sammen med "vinduet" foran pistolmunningen. Pistolen gav heller ikke noe særlig etter når undertegnede la press på forskjellige deler av plastikken. Ekstreme tester som å slå med hammer og lignende ble ikke utført. Det oppfordres heller ikke til å prøve dette, selv om det muligens går bra. Den blå fargen og de hvite knappene gjør at du neppe klarer å rane noen bank med denne, men det er det vel ingen av oss som kan kreve heller.
Hemmeligheten bak en lyspistol
Hvordan fungerer egentlig en slik lyspistol? Hvordan kan spillet vite om du sikter på målet når du skyter? Det er hovedsakelig to forskjellige måter å gjøre dette på og det hele er egentlig veldig enkelt. Den første er som følger: I munningen på pistolen sitter en foto-sensitiv diode som reagerer på lys. Når du trykker inn avtrekkeren på pistolen blir hele skjermen tømt, og alle områdene hvor det er et mål (fiende, knuselig objekt eller lignende som skal reagere hvis du skyter på det) blir tegnet opp som hvite områder på skjermen. Den foto-sensitive dioden i pistolen reagerer på de hvite områdene hvis pistolen peker mot en av disse og resultatet er et signal til spillet om at objekt x er truffet. Dette skjer så fort at et menneske ikke har mulighet til å få med seg hva som skjer. Gjøres det på denne måten er det umulig å avgjøre hvor på objektet spilleren traff. Det gjør seg dermed heller dårlig til å skyte på blink med. Traff spilleren midt i blinken? Eller helt på kanten?
En annen måte å gjøre det hele på vil løse dette problemet: Denne metoden krever at du vet litt om hvordan bildet på en skjerm tegnes opp. En elektronstråle sendes mot innsiden av skjermen og "tegner" et bilde. Denne strålen styres av en elektromagnet inne i skjermen. På en vanlig TV går denne strålen fra øverst i venstre hjørne og helt til slutten av skjermen, for så å gå tilbake til venstre og litt ned. Deretter tegnes en ny linje. Hele bildet består av 525 linjer, hvorav 480 er synlige linjer. "Interlacing" brukes for å gjøre denne jobben enklere. Strålen tegner 60 ganger per sekund, men bare halvparten av linjene hver gang eller hvert bilde om du vil. Det er med andre ord bare annenhver gang at hele bildet blir oppdatert. Dette resulterer i 30 bilder per sekund. Totalt blir dette 15.750 linjer i sekundet. Litt av en hastighet, eller hva?
Dette må ikke sammenlignes direkte med en monitor (PC-skjerm) da denne bruker noe som heter "progressive scan" og tegner alle linjene for hver gang. Resultatet; 60 bilder i sekundet. For at strålen skal kunne tegne et riktig bilde blir det benyttet tre signaler. "Horizontal retrace", "Vertical retrace" og intensitet. Disse signalene bestemmer når strålen skal bytte linje, hvor langt den skal gå og hvor intens den skal være (merk at dette er for sort/hvitt). Det er de vertikale og horisontale signalene som brukes av pistolen for å sjekke når fotodioden først ser lys. Avtrekkeren trykkes inn, skjermen blir helt blank, før hele bildet blir tegnet med hvit farge. Ved hjelp av signalene kan spillet avgjøre i piksler hvor på skjermen du peker med pistolen. Disse dataene sjekkes så opp mot koordinatene til objektene på skjermen. Hvis x- og y-koordinatene stemmer med et mål på skjermen regnes dette som et treff. Her kan det selvsagt beregnes hvor på et objekt du traff og vi har en lyspistol som virker.
Konklusjon
Et flott produkt fra Namco som lar deg ta med gleden fra spillehallene hjem og inn i egen stue. Pistolen er litt for lett og virker billig grunnet mye plastikk, men til tross, dette er et bra produkt. Sørger du bare for å kalibrere skikkelig for hver gang gjør pistolen resten av jobben på en glimrende måte. Fem knapper og et styrekryss gir deg nok av muligheter i spill som trenger litt mer enn bare en avtrekker. Sammen med et par spill vil en slik leke gi utallige timer med moro. Prisen er noe stiv, men siden det er Namco vil pistolen være godt støttet av spill som benytter seg av lyspistoler.