Blogg

Nærduellenes fravær

Skytespill blir stadig større. Intense kamper til fots erstattes av bikkjeslagsmål mellom kjøretøy. Det er nå jeg merker at jeg begynner å bli gammeldags.

Vinteren 2001 fikk jeg sendt inn min første forhåndsbestilling noensinne på et spill jeg lenge hadde sett frem til - Medal of Honor: Allied Assault (MoHAA). Februar rett etter årsskiftet lå det endelig i postkassen min. At dette nærmest skulle bli en hobby i løpet av de tre neste årene visste jeg ingenting om. Det er vanskelig å beskrive hvorfor akkurat dette spillet fengslet meg så mye som det gjorde.

Mye av grunnen kan nok skyldes at jeg rett og slett gikk inn for å like spillet. MoHAA kan være ubalansert, flerspilleren er preget av en hel rekke bugs, og en kan i det hele tatt si en god del fælt om det spillet. Til tross for dette sørger de intense nærduellene og den solide spillefølelsen for at jeg fortsatt må ha min daglige dose.

Likevel merker jeg nå, tre år etter, at det er på tide å finne seg et nytt alternativ. At spillet aldri ble fulgt opp av en skikkelig patch er én ting, men det norske MOHAA-miljøet blir også mindre for hver dag som går. Noen vil nok hevde at å finne et slikt alternativ er enkel oppgave.

Jeg er sterkt uenig. De siste årene har jeg merket meg at utviklere har en tendens til å gjøre alt større. Brettene utvides, antall spillere på samme server økes, og kjøretøy blir introdusert. Disse spillene har sine målgrupper - det er nok ikke uten grunn at Battlefield-serien er blant den mest populære på nett - men personlig appellerer ikke dette til meg.

Fokuset på kamper til fots og nærdueller forsvinner. Jeg likte Joint Operations, hvor kjøretøyene fungerte mer som transportmidler enn våpen, men det tilhører unntakene. Det jeg lurer på er om det overhodet eksisterer et marked for slike spill, eller om det er størrelsen det kommer an på for folk flest. Det høres kanskje rart ut, men kamper som foregår på en mindre skala blir ofte mer intense. Det er kanskje ikke hundre ting som foregår på skjermen samtidig, men her kastes spillerne mot hverandre, mann mot mann. På den måten blir det hele mer personlig også.

Ville det være et steg tilbake for flerspillersjangeren dersom vi holdt oss til bakkeplan og korridorkamper, eller finnes det flere der ute som deler samme lidenskap som meg? Jeg har fortsatt til gode å finne et spill som kan måle seg med de intense duellene i Medal of Honor: Allied Assault. Og før noen moroklumper kommer og foreslår Counter-Strike: Source - svaret er nei.

Ledige stillinger
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (48)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
MiSP
20 år siden

Må dessverre si meg enig her. Krigsspillene nå til dags er, som du så godt sa det, rene bikkjeslagsmål mellom alle slags kjøretøy. :no:

 

Lastet ned demoen av Battlefield 2, og for å være ærlig ble jeg skuffet, egentlig kun pga. gameplayet. Uansett hvilken server jeg var innpå, var det tanks overalt som drepte deg så snart de så deg, det var helikoptere som gladelig fyrte av en salve raketter for å ta knekken på deg og selvfølgelig jetfly som slapp en bombe eller to for det samme.

 

Uendelig ammunisjon på kjøretøy, hva er det for noe TULL?!? Ville folk i 2. verdenskrig skutt på en enkel soldat med en stridsvogn? Nei, de måtte spare ammunisjonen til større mål. Rett og slett.

 

Nei, da likte jeg heller bedre, som du sa, Joint Operations. Likte snipersystemed der, med at du må stille inn elevation og der der, gjør at du kan ikke bare snipe folk med krysset plantet på hodet uten videre. =)

 

Lurer på om jeg skal ta og kjøpe meg det eller vente på bedre tider - hvis de kommer... :no:

Codex_FS
20 år siden

Jeg likte Call of Duty i multiplayer veldig godt, og det var et spill jeg ofte nøt på LAN. Da ekspansjonspakken kom ble alt ødelagt av kjøretøyene. For det første så var de nye banene intenst kjedelig, fordi de måtte tilpasses kjøretøyene. Dessuten var kjøretøyene likeså, rett og slett kjedelige. Call of Duty var opprinnelig et fungerbart spill, men med kjøretøyer følte jeg at spillbarheten ble knust.

 

Det er gøy med kjøretøyer til enkelte spill, i Battlefield 2 fungerer det godt, men det er surt å se at folks krav om kjøretøyer skal ødelegge spillbarheten til et spill som, ja, opprinnelig handlet om mann mot mann kampene, til fots. Også i Halo er kjøretøyene noe av det morsomme, men for all del, kjøretøyene må ikke ta over hele markedet.

Hawko
20 år siden

Okey, jeg er en liten morroklump:

 

HVORFOR ikke Counter-Strike? Boikotter du Counter-Strike?

Du sa selv at du gikk inn for å like MOHAA, så hvorfor ikke gjøre det med CS?

 

Ellers så er jeg litt enig med deg, når kampene blir større, og mindre intime (Om jeg kan bruke det ordet), så er det ikke alltid like gøy.

Jeg liker CS, og derfofr er dette kanskje ikke et så alltid like stort problem.

 

Derimot elsker jeg Battlefield2-demoen, selv om det er flere bugs enn jeg kan telle...

fenris1911
20 år siden

Enig. Liker ikkje kjøretøy. Det er ikkje det fps 'skills' handlar om. Hoppe inn i ein overpowered tank og spamme random. Ser fram til Quake 4 og UT2k7 med frenetisk, intens deathmatch i mørke korridorar.

 

/me lurks back to Quakeworld.

Gunfreak
20 år siden

spiller BF2 en del, mest sp, og må si at tanksen ødleger hele brettet, vært lag har 2 vær, noe som blir veldig kjipt liker å går med et team, men vær gang den tanksen kommer er det ikke noe man kan gjøre. anti taks klassen er ekstremt dårlig. tar 3 skudd eller noe, og man får en mp5 som skader mindre en luftgevær.

 

i JO når de inførte tank inførte de også det ultimate antitanks våpenet, som tar livet av tanksen enkelt.

 

kunne ønske man kunne fjerne tanksen fra det brettet.

Siste fra forsiden