Double Fine vil lage en oppfølger til kultspillet Psychonauts, men trenger midler for å få satt prosjektet skikkelig igang. Dette ble annonsert av prosjektleder Tim Schafer på The Game Awards natt til fredag.
En typisk oppfølger
Psychonauts 2 skal være satt like etter at det første spillet tok slutt, og vi følger nok en gang hjernetukleren Raz og vennene hans. Etter begivenhetene på sommerleiren skal han nå prøve seg som en profesjonell Psychonaut – en spesialagent som kan invadere personers sinn. I tillegg skal vi få vite mer om Raz' familiehistorie, blant annet hvorfor alle slektningene hans er dømt til å dø i vann.
I likhet med det første spillet skal man hoppe og gå gjennom tankelandskapene til personene for å løse deres innerste undertrykte problemer.
Mange av nøkkelpersonene bak det første spillet vil hjelpe til på oppfølgeren. Erik Wolpaw jobber nok en gang med dialogen, Peter McConnell skal stå for musikken, mens kunsttrioen Peter Chan, Nathan Stapley og Scott Cambell skal skape spillets visuelle uttrykk. Stemmeskuespillerne bak hovedpersonene i det første spillet kommer også tilbake.
Psychonauts 2 skal etter planen slippes til Windows, Mac, Linux, Xbox One og PlayStation 4 en gang i 2018.
Tyr nok en gang til kronerulling
Som med flere av Double Fines spill de siste fire årene, er produksjonen av Psychonauts 2 avhengig av kronerulling fra fans. Denne gangen gjør de innsankingsprosessen litt annerledes.
Mens de tidligere har benyttet seg av Kickstarter, skal prosjektet nå finansieres på kronerullingstjenesten Fig – en plattform der Double Fine sjef Tim Schafer sitter i styret. Tjenesten gjør det mulig for investorer å faktisk investere midler for å få utbytte senere, så lenge de er villige til å spytte inn minst tusen dollar. Fansen kaste inn pengene de vil bidra med slik som man vanligvis gjør på Kickstarter.
Totalbudsjettet er på mellom 10,5 og 13 millioner dollar. Double Fine spytter selv inn en del av budsjettet, men er avhengig av at både investorer og fans er med. Fansen må alene stå for minst 3,3 millioner dollar av budsjettet – en sum som matcher det studioet fikk på Kickstarter for å lage Broken Age for noen år siden.
Som alltid med kronerulling er det lurt å være litt varsom med pengene sine. Det er vanskelig å vite om Double Fine kommer i mål, og skulle prosjektet gå held ad undas sitter du igjen med nada. Double Fine har vist seg å levere i de fleste tilfeller – bortsett fra med Early Access-spillet Spacebase DF-9 – så Psychonauts 2 burde være rimelig trygg.
De som har fulgt spillnyheter noen år husker sikkert at Minecraft-pappa Marcus «Notch» Persson i 2012 tilbudte seg å spytte inn midler for å lage Psychonauts 2. Så vidt vi vet har ikke spillskaperen slengt seg på prosjektet ennå.
Double fine jobber også med andre prosjekter.
Slik ser Day of the Tentacle-oppussingen ut, for eksempel »