Året er 1981, og Ronald Reagan har akkurat blitt president i USA. Han fører en mer konfronterende linje mot Sovjetunionen, som svarer med samme mynt. Det ene leder til det andre, og i årene som følger blir den kalde krigen stadig varmere. I 1985 ruller sovjetiske stridsvogner nedover Karl Johan.
Dermed er Europa i krig. NATO vil selvsagt ikke ha noe av en russisk okkupasjon av Norge, og de er heller ikke særlig begeistret over at våre naboer i Sverige også har blitt invadert – for å «sikre landets nøytralitet». Du må ta parti i konflikten, og være med å lede enten NATO og deres allierte eller Sovjet og deres Warzawa-pakt til seier i konflikten.
Sanntidsstrategi i store miljøer
Wargame: Airland Battle er et sanntidsstrategispill hvor vi får delta i konvensjonell krigføring med autentiske militærenheter fra sytti- og åttitallet. Det skilter med en historiedrevet kampanje for hver side i konflikten, og omfattende flerspillermuligheter for de som foretrekker det.
Spillet kommer fra franske Eugen Systems, og bruker deres egenproduserte IrisZoom-motor. Denne grafikkmotoren lar deg zoome tett inn på detaljene, samtidig som du kan flytte kameraet så langt ut at du får god oversikt over de tidvis enorme miljøene handlingen foregår i. Spillmiljøene kan dekke opp til 150 km², og er bygd opp ved hjelp av satelittbilder av virkelige steder i Skandinavia.
I likhet med forgjengeren, Wargame: European Escalation, loves vi mange autentiske detaljer og mye action. Navnet Airland Battle refererer forøvrig til en militærdoktrine utviklet av NATO, som ble introdusert i 1982 og handlet om tett samarbeid mellom luft- og bakkestyrker. Flystøtte spiller, ikke overraskende, en viktig rolle i spillet.
Nå har utgiver Focus Home Interactive annonsert at man kan forhåndsbestille spillet, og få umiddelbar tilgang på betaversjonen. Spillet forhåndsselges på Steam, hvor fullversjonen låses opp 22. mai. Det vil også bli tilgjengelig i fysiske spillbutikker.
Betaversjonen gir tilgang på en flerspillermodus ved navn «destruction», og inkluderer fire spillbare miljøer og forhåndsdefinerte «kortstokker» for alle spillets tolv nasjoner. I fullversjonen kan du selv velge hvilke av spillets over 750 enheter du vil ta med i kamp, så lenge de er tilgjengelige for din side i konflikten.
Les også: Anmeldelse: Starcraft II: Heart of the Swarm
Les også: Anmeldelse: R.U.S.E.