World of Warcraft er i ferd med å endre ett av de grunnleggende aspektene ved spillet, nemlig skillet mellom Alliance og Horde. Snart vil de to fraksjonene få lov til å spille sammen – riktignok bare under visse forutsetninger.
I oppdatering 9.2.5, som enda ikke har noen slippdato, får Alliance og Horde muligheten til å danne grupper for raids, gruppeområder og spiller-mot-spiller-kamper. Det settes imidlertid visse begrensninger, påpeker utvikleren.
- Spillere kan sende direkte gruppeinvitasjoner til medlemmer fra motsatt fraksjon dersom dere er BattleTag- eller Real ID-venner, eller er medlemmer av samme «cross-faction WoW Community»
- Forhåndslagde grupper i Group Finder-listen for Mythic-dungeons, -raids eller rangerte arena-/battlegrounds-kamper er åpne for søkere fra begge fraksjoner, men gruppeledere kan velge å begrense utlysningen til spillere fra samme fraksjon dersom de ønsker
- Guilds kan fortsatt bare ha medlemmer fra én fraksjon. Tilfeldig matchmaking for ting som Heroic-dungeons, Skirmishes eller Random Battlegrounds er kun åpne for én fraksjon av gangen
Når de er i grupper kan Alliance- og Horde-spillere fritt kommunisere med hverandre via gruppechat. Ute i det fri vil fraksjonene fortsatt være uvenner.
Spillsjef Ion Hazzikostas har full forståelse for at denne endringen kan virke uheldig for noen spillere. Sånn var det også for Blizzard selv, sa Hazzikostas, men tiden er inne for en forandring.
Opprinnelig skulle spilling på tvers av fraksjoner introduseres med den kommende Eternity's End-oppdateringen. Gitt at utvikleren må rive ned nesten to tiår med programmering trengs det imidlertid litt ekstra tid for å få alt på plass.
Endringen kommer til testservere kort tid etter Eternity's End, som for øvrig blir den siste historieutvidelsen for Shadowlands. Eternity's End introduserer et nytt område å utforske, flere oppdrag, et nytt raid og mer. Utvidelsen har ikke fått noen slippdato.
Microsoft kjøper opp World of Warcraft-utvikleren.
Punger ut over 600 milliarder kroner for skandalerammede Activision Blizzard »