I dagens turbulente spillklima virker det som om det lønner seg å se litt utenfor de vante rammene. Mens enkelte hopper av storspillasset og satser på smarttelefoner, Linux eller mikrokonsoller, kan det virke som om giganten EA ønsker å få huket tak i Mac-brukerne.
På DICEs hjemmesider har det nemlig dukket opp en jobbannonse der Battlefield- og Frostbite-utvikleren etterlyser en Mac OS X-ingeniør. Nykommeren skal jobbe med å få Frostbite-motoren – som er i sin andre iterasjon – over på OS X.
– Du vil bli en del av et team som fokuserer på å få Frostbite over på Mac, og jobbe tett med spillutviklerkunder og Frostbite-teamet for å levere en spillmotor som er like god på OS X som den er på Windows og tradisjonelle konsollplattformer, heter det i jobbeskrivelsen.
Dette er nok en smart retning for EA å ta dersom de ønsker å kapre eplefansen. Per dags dato benytter flere kommende EA-spill seg av den robuste spillmotoren, slik som Army of Two: The Devil's Cartel, neste Mass Effect, neste Need for Speed-spill, Command & Conquer og Dragon Age III: Inquisition.
Den nåværende utgaven av Frostbite er andre versjon, etter at DICE jobbet hardt for å pusse opp fasaden før lanseringen av Battlefield 3 i 2011.
Origin også på vei
For øyeblikket jobber EA også med å få innholdsplattformen Origin over på Apples hjemmemaskiner, og i forrige uke kunne interesserte amerikanere og briter prøve ut tjenesten i en åpen alpha-test. Butikken lanseres en gang i februar, så det er ikke lenge igjen til Mac-brukerne kan benytte seg av EAs Steam-konkurrent.
Neste planlagte store Mac-spill for EA er SimCity, som kommer allerede 8. mars til PC. For øyeblikket sies det at Mac-utgaven skal komme på «et senere tidspunkt», så litt forsinkelser må man nok regne med. SimCity benytter seg av Maxis egen GlassBox-motor, så ingeniørene i DICE kan pusle trygt med Mac OS X-utgaven av Frostbite uten å stresse så alt for mye enda.
Les også: EAs nettbutikk ankommer Mac Les også: EA svarer på SimCity-bråk