Valves mange spillsalg på nettbutikken Steam har lenge vært rimelig store begivenheter for spillentusiaster verden over, men også utviklerleddet har hatt positive opplevelser med salgsperiodene. Enkelte har faktisk rapportert om opptil 80 ganger mer inntekt i tiden der spillet selges til spottpris.
Nå gjør Valve det enda lettere for utviklere å sete ned prisen på spillene sine midlertidig i Steam. Dette melder Gamasutra, som henviser til en Reddit-bruker med innsyn på Steams utviklersider.
Tidligere har det vært nødvendig for utgivere og utviklere å forhåndsbestemme salgsperioder sammen med butikken – nå får man nesten full frihet til å bestemme detaljene i salget selv. Både tidspunkt og prisnivå kan velges, inntil to måneder før salget. Man kan også slenge seg på ukessalgene ved å selv velge å delta i en av de kommende kampanjene.
Doblet inntektene
Selv om forbrukerne nok er de som synlig nyter best av spillsalgene, virker også mange utviklerne å være fornøyde med å selge spillet sitt til lav pris på Steam. PixelJunk-studioet Q-Games doblet inntektene av PixelJunk Eden på bare åtte timer før jul – før det hadde spillet vært mulig å kjøpe på Steam i to år.
Også Humble Bundle-prosjektet, der spillerne betaler det man selv ønsker for en pakke med spill, har fått gode resultat. Dustforce-utvikleren Hitbox Team opplevde for eksempel et økt fokus på spillet etter å ha vært med i en av pakkene. Spillet gikk fra å selge rundt ti spill daglig til mellom 50 og 60 kopier på Steam etter at pakkedealen var ferdig.
Ikke alle har vært positive til Steams storsalg. I 2012 hevdet EA-topp David DeMartini, den gang sjef for konkurrerende nettbuttikk Origin, at Steams mange spottprissalg senket verdien på spillene. Også konkurrent GOG.com har synset om hvorvidt salgene gagner spillmarkedet i det lange løpet.
I fjor kåret vi den beste digitale nettbutikken her på Gamer.no.
Hele 19 butikker med nedlastbare spill ble testet, med en overraskende vinner »