I kjent Valve-stil har ni år gamle Half-Life 2 plutselig fått offisiell støtte for VR-brillene Oculus Rift. Dette forteller Valves Joe Ludwig på Oculus’ utviklerforum (via Polygon).
For øyeblikket er VR-modusen kun tilgjengelig om man velger å delta i en beta-test av tjenesten SteamPipe på Steam. Om alt går etter planen tror Ludwig at alle med tilgang på Oculus Rift kan kose seg med en fiks ferdig modus om et par uker. Alt man trenger å gjøre for å prøve det ut allerede nå er å skrive «-vr» i kommandolinjen i spillets egenskaper på Steam.
Fra før av har Ludwig og gjengen puslet sammen en VR-modus for Team Fortress 2. Denne ble lansert i tandem med at Oculus VR i mars begynte å sende ut brillene til utviklere som støttet firmaet finansielt via Kickstarter.
– Denne utgaven er litt mindre ferdigstilt enn det Team Fortress 2-modusen var da vi slapp den, så vi ser gjerne at dere sier ifra om problemer som måtte dukke opp. Akkurat som med Team Fortress 2 er modusen eksperimentell, så la oss gjerne høre hva du synes, forteller Ludwig på forumet.
Klokkertro på virtuell virkelighet
Under årets GDC snakket utviklerlegendens Michael Abrash, som for øvrig også hever sjekker hos Valve, svært varmt om Oculus Rift og fremtiden til virtuell virkelighet.
– For første gang i historien er det mange spill med fengslende innhold som lett kan omformes til virtuell virkelighet, fortalte Abrash til oppmøtte utviklere og journalister på messen.
For et par uker siden fikk vi selv klørne i utviklerutgaven av Oculus Rift, og fikk endelig sett hva alt oppstyret handler om. Testemne Audun Rodem var svært imponert, og så et gryende potensial i brillene men måtte jobbe hard for å holde magen og balansenerven i sjakk.
– Kanskje kan jeg venne meg til det med tid. Jeg håper det, for selv om kroppen stritter hardnakket imot kan jeg ikke vente med å ta et skikkelig dykk inn i brillene igjen, kunne den småkvalme journalisten formidle.
Les også: Battlefield-studioet leker seg med Oculus Rift Les også: Valve lukter også på svetteteknologi