28. oktober lanserer YouTube en ny abonnementstjeneste kalt YouTube Red. I første omgang er det våre burgerbrødre i USA som skal få prøve tjenesten, og det er ikke kjent når den lanseres i andre områder. Inntektene fra tjenesten skal deles opp mellom YouTube-skapere basert på visningstid på videoer.
Brukere betaler da 9,99 amerikanske dollar – om lag 80 kroner – i måneden for å slippe annonser på YouTube-videoer, for å få muligheten til å laste ned og se videoer mens man er koblet av, samt for å få tilgang til eksklusivt YouTube Red-innhold fra flere av videoplattformens største kanaler. Godt etablerte CollegeHumor og Rooster Teeth er blant de største, sammen med PewDiePie.
PewDiePie i fronten av nytt show
Sistnevnte skal faktisk lede et nytt realityshow via abonnementstjenesten kalt Scare PewDiePie. Her skal studioet bak The Walking Dead-serien konstruere skrekkscenario som stjernen må komme seg gjennom, ofte basert på de skrekkelige øyeblikkene han har opplevd i de mange spillene han er kjent for å spille.
Et annet spillrelatert Red-konsept er 360 Project from MatPat of Game Theory. I all hovedsak virker dette som et VR-prosjekt som viderefører mye av grunnkonseptet fra MatPats Game Theory-serie, der han analyserer og setter spillverdener opp mot ekte vitenskapelige fenomener og teorier for å forklare de tilsynelatende umulige tingene som skjer i spill.
Siste spillverden-show er realityshowet Flight of the Living Dead av Alpine Labs, som kaster YouTube-personligheter inn i et zombieapokalypsescenario. Der må de bruke kunnskap de har opparbeidet seg gjennom spill og filmer for å «overleve».
Alternativ til annonseblokkering
Den nye tjenesten til YouTube kommer i en tid der nettbransjen generelt er usikker på hvordan de skal forholde seg til annonseblokkering. Med en abonnementstjeneste åpner YouTube for at de som faktisk er villige til å betale for innhold slenger igjen en slant i kassen, uten at de trenger å se reklamene.
Tjenesten med de nye eksklusive seriene er også tydelig laget i samme støypeform som musikktjenestene Spotify og Wimp, og videotjenestene Netflix og HBO Go, der man betaler månedsabonnement for å få tilgang til innhold.
Nylig lanserte også nettsiden en spillfokusert hub.
YouTube Gaming er formet for å tekkes spillerne »