Nå får Titanfall en gratisversjon, men…

Hvorfor er det alltid bare Asia som får disse?

EA

Electronic Arts og japanske Nexon skal gi ut en gratisvariant av skytespillet Titanfall, men spillet er kun tenkt for det asiatiske markedet. Nexon GT skal jobbe med utviker Respawn Entertainment for å få spillet tilpasset til gratisdrakten, men en slippdato er ikke klar ennå.

Titanfall 2 er også under utvikling. Bildet er fra Titanfall.

Titanfall burde egne seg ypperlig til en slik omforming. Skytespillet som først kom i 2014 er i bunn og grunn kun en nettopplevelse, og har ingen enspillerkampanje å by på.

De siste ti årene har spillselskap som Nexon jobbet med å utvikle nettopp asiatiske gratisvarianter av spill som selges over disk her i vesten. I 2012 slapp de for eksempel FIFA Online 3, en gratisvariant av det populære fotballspillet basert på FIFA 11-motoren, mens de også slapp en gratisvariant av Counter-Strike: Global Offensive kalt Counter-Strike Online 2 samme år.

Også Activision og Tencent har kastet seg inn i det asiatiske gratismarkedet med Call of Duty Online – en variant som bruker innhold fra mange Call of Duty-spill, men med større mulighet for å endre på eget utseende med ekstra duppedingser.

Annet marked

Grunnen til at vi ser slike spill dukke opp i det asiatiske markedet, mens vi her i vesten fremdeles får en god del spill som må kjøpes, er flerdelt. Noe grunnen skyldes piratkopiering – en praksis som har gjort særlig enspilleropplevelser mindre lukrative i regionen.

En annen grunn er spillkulturen. Store deler av markedet samler seg heller i nettkafeer og spiller der enn å sitte hjemme foran maskinen. Selv om dette er en trend som har vært i endring, er det fremdeles noe som gjør markedet unikt. På grunn av dette er det mer å hente i å tilby spillet gratis, for så å ta betalt for fordeler eller kosmetiske gjenstander.

Det virker som om ting begynner å åpne seg litt for særlig Kina.
Kina opphever 15-årig konsollforbud »

Siste fra forsiden