Nettbutikken Steam får stadig nye funksjoner, og nå gir Valve brukerne muligheten til å «tagge» spillene de eier med ulike ord og fraser. De mest populære ordene havner så på spillets butikkside, og det er også mulig å søke etter spill som har blitt tagget med spesifikke ord.
Har du lyst på et søppelspill?
Dette systemet tillater deg for eksempel å søke etter spill med kvinnelig hovedrolleinnehaver, merkelige spill, morsomme spill, Kickstarter-spill og spill Steam-brukerne mener er søppel.
Systemet lar også brukerne å advare potensielle kjøpere om spill de ser på som ødelagte eller overvurderte. Dermed kan det bli vanskeligere å selge nye kopier av spill som X: Rebirth, når potensielle kjøpere blir møtt med tags som ødelagt, «fail» og skrot.
Det virker heller ikke som utviklere og utgivere kan påvirke merkelappene brukerne setter på spillene deres. Som svar på det tenkte spørsmålet «hva om jeg ikke er enig med en populær merkelapp for spillet mitt» svarer Valve følgende:
– «Tags» kan være en god indikator på at det er en forskjell mellom hvordan du oppfatter spillet ditt og hvordan kundene oppfatter det. Ofte er det rett og slett fordi butikksiden ikke inkluderer informasjon som kundene føler er viktig.
Funksjonaliteten er fortsatt i beta, men åpen for alle.
Steam er den klart mest populære digitale distribusjonsportalen på PC-markedet, selv om den ikke nødvendigvis er den beste. I vår store test av nettbutikker på PC var det britiske Gamesplanet som vant.