I Titan Quest får spilleren legge ut på en episk reise gjennom sagnomsuste steder som Parthenon, labyrinten i Knossos, de hengende hagene i Babylon og de store pyramidene. På veien gjennom den mytologiske verdenen må han kjempe mot fryktelige monstre og overnaturlige beist, for å redde menneskeheten fra titanene. Arsenalet består av over tusen forskjellige våpen, rustninger og andre former for utstyr.
Brian Sullivan, som blant annet var en av skaperne av Age of Empires, forteller at målet med Titan Quest er å lage en spillopplevelse som trekker sammen det beste fra rollespill, actionspill og eventyrspill. Videre sier han at de mytologiske verdenene fra Hellas og Egypt tilfører spillet en ekstraordinær bakgrunn full av flotte omgivelser, fascinerende vesener og eldgamle mysterier.
Ellers kan utviklerne i Iron Lore Studios skryte av et fleksibelt klassesystem som tillater spilleren å lage sin egen unike spillpersonlighet, samt muligheten for å kjempe seg gjennom spillets historiedrevne kampanje sammen med andre mennesker.
Titan Quest skal i følge pressemeldingen fra THQ bli lansert i 2006. Spillet kommer kun til PC, og vil bli vist for første gang på årets E3-messe, som finner sted neste uke.