Enkelte skoler i Oslo vil dette året benytte mobilspillet My Child Lebensborn i elevenes kulturelle utdannelse. Fjorårets BAFTA-vinner fra Teknopilot og Sarepta Studio blir nemlig første spill ut i et pilotprosjekt som en del av programmet Den kulturelle skolesekken (DKS).
– Større kulturelt uttrykk enn det mange tror
I en pressemelding forteller June Breivik – avdelingsdirektør for kunst, kultur og skole i etaten Kulturtanken – at pilotprosjektet er et ledd i Kulturdepartementets ønske om å ta samtidens kunst- og kulturuttrykk på alvor. Dataspill faller definitivt inn under den kategorien, sier hun.
– Dataspill har også et mye større kunstnerisk og kulturelt uttrykk enn det mange tror. Vi ønsker å vise frem andre sider av spilluniverset, som ikke bare er e-sport og det man leser i mediene.
Kulturtanken mener spill bør sidestilles med andre medier, og at de bør bli en enda mer naturlig del av samfunnsdebatten. For å vise at spill kan handle om mer enn hva gamle fordommer kanskje tilsier, ble altså My Child Lebensborn plukket ut som prøvekanin.
Spillet som vant BAFTA-pris for Games Beyond Entertainment – altså spill som er laget for mer enn bare underholdning – skildrer den vanskelige tilværelsen for tyskerbarn i Norge etter andre verdenskrig. Dermed får dagens ungdom også tilegnet seg større kunnskap om en del av norsk historie som vi ikke omtales så mye.
– Motivasjonen vår var jo at unge norske mennesker skulle bli bedre kjent med denne litt usynlige delen av norsk historie, og med interaktiv historiefortelling kan vi gjøre dette til relevante historier du selv kan oppleve, forteller Elin Festøy fra Teknopilot.
Pilotprosjektet trer i kraft senere i høst.
My Child Lebensborn-utvikleren pusler med sitt neste prosjekt.
Sarepta avduket Project Thalassa tidligere i sommer »