I actionspillet Crackdown fikk vi boltre oss med superkrefter i fiktive Pacific City, og i oppfølgeren tar vi nok en gang turen til den plagede storbyen. Nå har det dukket opp masse ny informasjon i siste nummer av Gameinformer, og IGN har videreformidlet litt om hva vi kan forvente oss når de overmenneskelige agentene igjen må "redde" sine medborgere.
Handlingen begynner en stund etter originalspillet. Kriminalitet ble nærmest utryddet av agentene, men nå har et langt mer alvorlig problem dukket opp. Et virus har brutt ut blant befolkningen, og som spillvirus flest fører det til grusomme mutasjoner og galskap.
Pacific City er blitt ødelagt av de muterte hordene, og lov og orden er en saga blott. Byrået som styrer agentene har mistet nesten all makt i byen, og har nå kun kontroll over sin egen hjembase. I deres sted har en ny organisasjon ved navn Cell dukket opp for å verge de friske borgerne fra mutantene. Byrået er likevel ikke helt ute av spill, og som deres agent er det din oppgave å ta tilbake byen.
Rens opp i byen
Som i Crackdown skal du rydde opp i all slags problemer rundt om i Pacific City, og denne gange loves det mer variasjon i oppdragene. Blant annet må du ned i undergrunnen for å bekjempe mutantene på hjemmebane. De er nemlig svært lyssky og vil helst ikke opp på overflaten om dagen. Når mørket senker seg strømmer de derimot opp i hopetall.
Mutantens sårbarhet overfor lys preger også noen av de nye våpnene. En UV-hagle skal for eksempel gi dem en høyst ubehagelig konsentrasjon av sollys. Det blir også en ny og bedre snikskytterrifle, samt magnetiske granater som kan plantes på diverse overflater.
Du utvikler fortsatt figuren din ved å investere poeng i forskjellige talentgrupper, som hurtighet og kjøring. De samme gruppene som i originalen er tilbake, men denne gangen låser de opp andre egenskaper og angrep.
Flerspillerdelen skal være svært robust, og opptil fire spillere kan sammen utforske Pacific City og banke friker. Det blir også store kamper for opptil 16 spillere over nettet, komplett med all slags våpen og dingser du kan kverke dine motstandere med.
Realtime Worlds utviklet det første Crackdown, men oppfølgeren utvikles hos Ruffian Games. Sistnevnte har visstnok flere utviklere fra Realtime Worlds i stallen, så helt fremmed for Crackdown-konseptet er de nok ikke.
Crackdown 2 slippes en gang i 2010. Det utgis av Microsoft, og er dermed eksklusivt til Xbox 360.