Den mest oversette gruppen med potensielle spillere, de blinde, får nå muligheten til å spille mot mennesker med normalt syn og sannsynligvis være helt på høyde med sine medspillere. Forskningsgruppen GAMBIT Massachusetts Tekniske Institutts i Singapore har utviklet AudioOdyssey – et musikkspill der god rytmesans er viktigere en syn.
AudioOdyssey er foreløpig kun tilgjengelig for PC, men forskerne har klart å få Wii-kontrollen kompitabel med PC-en ved hjelp av Bluetooth-teknologien. Tanken er at spilleren rytmen i spillet enten ved hjelp av piltastene eller ved å svinge Wii-kontrollen i takt med musikken. Feiltrinn straffes med ulyder mens god rytme belønnes med ren og klar musikk.
Student og prosjektleder Eitan Glinert har AudiOdyssey som hovedfagsoppgave, og forklarer i et intervju med CNN.com at spillet utelukkende er ment for blinde.
– Ideelt sett skal man ikke behøve å vite at spillet er utviklet for synshemmede, siden vi forsøker å lage et spill med bred apell. Når man finner ut at det er designet for å være lett tilgjengelig, vil det øke bevisstheten, sier Glinert.
AudioOdyssey er imidlertid ikke det eneste spillet for blinde, ei heller det eneste som lar synshemmede spille mot folk med normalt syn. All inPlay er et eksempel på et nettsted som tilbyr tradisjonelle nettspill for synshemmede, men AudioOdyssey er det eneste musikkspillet, og det eneste som kan spilles med Wii-kontrollen. Ettersom Wii har vist seg å være attraktiv for folk som ikke spiller til vanlig kan dette potensielt øke tilgjengeligheten ytterligere.
AudiOdyssey er foreløpig kun tilgjengelig som en gratis prototype på det offisielle nettstedet. Men det følger med instruksjoner for hvordan man kobler Wii-kontrolleren til PC. En flerspillerversjon er under utvikling, og skal være ferdig innen noen måneder. Det kan også bli aktuelt med konsollversjoner.