En verden i takt
En annen fiffig detalj er måten spillet skal sørge for å bringe sammen hendelsene på skjermen og musikken som bygger opp under dem. Red Fly har samarbeidet med musikeren Les Claypool (kjent for blant annet South Park-temalåten) for å skape lydbildet, og ideen er å gi en subtil følelse av fremgang. For hvert delmål du fullfører i spillet vil nemlig nye lag med musikk legges på den enkle startrytmen, slik at du litt etter litt «skaper» en helhet.
Samtidig vil ulike ting i verdenen trampe takt på sin måte, blir vi forklart.
– Alle delene av spillverdenen og miljøene er synkronisert med musikken, 120 slag i minuttet – det blir som en tikkende klokke. Dermed vil du kunne se for eksempel at neonlysene blinker med samme rytme – men kanskje ikke på slagene, kanskje på halvslagene.
Gamecocks europeiske PR-mann, Alistair Hatch, forklarer.
– Det er ikke sikkert alt dette er åpenbart mens du faktisk spiller, men innen du er gjennom et brett vil du sitte og vugge i takt med musikken – og alt annet i spillverdenen vil vugge med. Det er en lite påtrengende, men veldig kul detalj.
En annen sterk side ved Mushroom Men er grafikken, mener Hatch.
– Dette er sannsynligvis det vakreste Wii-spillet dere noen gang har sett.
Taylor ler jovialt, men er litt mer tilbakeholden. Han ville kanskje ikke gå så langt i sin beskrivelse av spillet, men han blir avbrutt på ny:
– Kanskje ikke det aller vakreste, men det er svært vakkert. Dere vet, det er mange spill på Wii, festspill og denslags – de ser ut som dritt. Det du har her er derimot et plattformeventyr, et ordentlig gamer-spill på Wii. Det er ikke mange slike på maskinen. Og så ser det vakkert ut attpåtil, forteller Hatch.
Stil som passer Wii
Jeg vil vite mer om hvordan de fant fram til den grafiske stilen. Kris Taylor forklarer:
– Vi har, som man kan se, valgt en veldig karikert stil. Det var to grunner til at vi ikke ønsket å lage et realistisk spill denne gangen. For det første fordi det dreier seg om en fantasiverden hvor soppene kommer til live, og det ville passet dårlig med realistisk grafikk. For det andre er det et spill for Wii, så vi får ikke brukt Directx 10-effekter eller andre kule triks du kan gjøre med for eksempel Xbox 360.
Det teknologiske steget bakover var imidlertid bare en ny, interessant utfordring, mener Taylor.
– Det er klart at Wii har grafikkmessige begrensninger, men vi tok utgangspunkt i disse og forsøkte å vri dem til vår fordel. Vi har gått tilbake til røttene her, og virkelig jobbet med maleriske teknikker og lyssetting.
Den grafiske stilen kan minne litt om spill som Psychonauts?
– Det er det mange som sier til oss. Vi hører stadig Psychonauts, vi hører Oddworld, og begge er viktige inspirasjonskilder. Er ingen vits i å skjule det heller: Vi er store Oddworld-tilhengere, så det er klart vi ønsker å gjøre noe liknende.
Har planen alltid vært å gjøre et Wii-spill?
– Vel, det hele begynte med at vi virkelig likte Mushroom Men-konseptet i seg selv. Det var snakk om en tegnefilm og greier, og selvsagt ville vi lage et spill – vi er jo videospillutviklere.
Trygg start for sagaen
Da Red Fly tok kontakt med de amerikanske utgivergonzoene hos Gamecock var det imidlertid ikke bare-bare å være to mann med nyoppstartet selskap.
– Gamecock følte seg mer bekvemme med å satse på et spill for Wii – et spill med «Wii-budsjett» - framfor et «sprøtt-budsjett»-360-spill. Så for å være ærlig var nok dette en viktig drivkraft bak beslutningen om å satse på Wii.
Kris Taylor synes imidlertid det bare har gitt mer og mer mening at de debuterer serien sin på Nintendo-plattformene.
– Jeg mener, dette er et actionplattformspill – det bør være på Wii. Slike spill utgjør territorie hvor Nintendo allerede har gode kroker inn mot spillerne. Så vi tenkte, kult, her har vi virkelig en anledning til å skinne. Vi har stor respekt for Nintendo-publikummet.
At Mushroom Men er en franchise med potensiale er imidlertid ikke til å komme unna, kan det høres ut som.
– Om vi skuer litt fremover, og forsøker å se hva vi kan tenke oss å gjøre med merkevaren og konseptet Mushroom Men, er det klart at det er aktuelt å bevege den over på flere plattformer og konsoller. Vi får se hvordan det vil arte seg.
Konklusjon
Det var vanskelig å bedømme presist hvor festlig Mushroom Men vil bli for et voksent publikum på den lille demonstrasjonen vi fikk på Games Convention, men det var lett å se at dette er et svært forseggjort og spennende konsept. Utformingen av alt fra miljøer og fiender til våpen og kontroller virker gjennomtenkt og ganske ferdig, og potensialet i denne litt halvskjeve, sjarmerende virkeligheten er stort.
Actionplattformspill er ikke verdens mest progressive sjanger om dagen, og det later ikke til at Mushroom Men vil bli noen spillteknisk revolusjon, men så lenge stemningen og kosfaktoren holder seg på det nivået vi har sett så langt, kan Mushroom Men lett bli et av spillhøstens koseligste avbrekk.
Mushroom Men ventes i butikk for DS i oktober og for Wii i november.