Anmeldelse

Moto GP 3

Akkurat når du trodde det var trygt å sette motorsykkelen tilbake inn i garasjen igjen, kommer Namco med en veldig god grunn til å vente. Denne gangen har vi med det tredje spillet i rekken til PlayStation 2 å gjøre, og det er altså Moto GP 3 vi snakker om.

Side 1
Side 2

Snirklete baner, kraftfulle kjøretøy og væreffekter av en annen verden er noen av ingrediensene her. Legg til noen stilige synsvinkler og en realistisk følelse av krav til balanse, og gjør deg klar for noen fartsfulle og krevende runder på 15 av verdens mest kjente baner. Det finnes mye under den reklamebefengte overflaten her, så la oss ta en titt.

Å simulere eller ikke simulere
Introen til Moto GP 3 (heretter MGP3) er glatt som silke, både i grafikk og utførelse. Dette er en intro jeg ikke har noe i mot å ta både en andre og tredje titt på. Det verste jeg vet er når spill starter med suverene introer som lover gull og grønne skoger, bare for å gi meg mest lyst til å grine av skuffelse når jeg får se grafikken i selve spillet. Det er ikke tilfelle her, for MGP3 er akkurat like nydelig som introen tilsier. Følelsen av å se et løp på TV er tilstede, spesielt under reprisene du får se etter hvert race. Det skifter mellom alt fra kjørerens førstepersons synspunkt til et kamera montert på et helikopter som følger deg høyt ovenfra. Du kan selv stille på hvilke kameravinkler som skal benyttes, og det hele er rett og slett gøy å se på. Reprisene av dine egne løp kan lagres, og de varer en god stund dersom du kjører et fullt løp på 21 runder.

For de som synes at et fullt løp blir i det meste laget har en muligheten til å kjøre to eller fem runder. Velger du to runder skal du kjøre nesten perfekt for å klare å komme på førsteplass. Motstanderene dine begår nemlig ikke særlig mange feil - ikke engang på den letteste vanskelighetsgraden - og det blir gjerne tett om førsteplassen. Du startet bakerst som nummer 21 i rekken av deltagere, og dette er din faste startplass dersom du velger arkade-modusen. Ønsker å kaste deg inn i et løp fortest mulig så er denne modusen den enkleste å starte med, og her er det kun et par minimumsvalg du stilles ovenfor; Du må velge om du vil ha manuell girstyring eller automatgir, og du må velge om du vil ha "Simulation" skrudd av eller på.

"Simulation" utgjør en verden av forskjell i spillopplevelse. Med simuleringen skrudd av kan du legge deg over på en side og svinge av all hjertens lyst til sola går ned uten å velte. Støter du borti motstandere eller gjerdet på siden av veien vil ikke dette resultere i større konsekvenser enn at du mister litt fart. Med simuleringen skrudd på derimot, vil du få føle hva som kreves for å faktisk holde balansen - og ikke kjøre ut av veien eller inn i det som måtte finnes i nærheten.Været har mye å si for trafikken og her kan du velge om det skal være vått eller tørt, noe som resulterer i tørr asfalt og relativt god kontroll på sykkelen eller våt asfalt og mørke tunge skyer. Du kan også overlate styringa av atmosfæren til værgudene, og dette gjøres ved å velge tilfeldig vær. Våt asfalt er ikke enkelt å kjøre på, og kombinerer du dette med "Simulation" må du virkelig holde tunga rett i munnen.

Konkurrer med deg selv
Begir du deg inn på en hel sesong får du muligheten til å kvalifisere deg før hvert løp, og her vil resultatet avgjøre hvor i rekken av de 21 deltagerne du starter. Du kan også velge å kjøre et par runder for å bli kjent med banen i noe som rett og slett kalles for "Training". Kvalifiseringen og forhåndstreningen er ikke obligatorisk, men dersom du satser på å bli seierherren er det å anbefale å gjennomføre disse på forhånd. Eller så kan du velge å stifte bekjentskap med banene ved å kjøre på tid i "Time Trial"-modusen. Her konkurrerer du med deg selv, og målet er å kjøre fortere enn din sist beste runde. Blir du lei av å konkurrere med deg selv kan du velge "Legends"-modusen, og her får du se om du klarer å slå noen av sportens aller beste utøvere gjennom tidene. Disse gutta kjører så prikkfritt at det nesten er deprimerende å se på, men dersom du kjører bra nok så slipper du jo å se på det også da.

Den siste modusen du kan velge kalles "Challenge", og her står du ovenfor ikke mindre enn 100 forskjellige utfordringer. Hver av disse gir deg sølv, gull eller bronsje alt etter hvor bra du gjennomfører dem. Det var her Moto GP 3 fikk meg til å huske de utallige timene brukt på å oppnå gull i Gran Turismo 3, og det er ikke noe lettere her. Utfordringene består av slike ting som å kjøre en utvalgt - og rimelig vrien - del av en bane innen en begrenset tid. Noen ganger konkurrerer du mot en motstander, andre ganger skal du i gjennom en del sjekkpunkter markert med trafikkstolper. En av de mer morsomme utfordringene kommer når du skal gjennom en bane formet som en spiral. Snakk om å svinge til sola går ned. Her skal du faktisk nesten gjøre det. Belønningene kommer i form av nye sykler og annet snacks.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden