Anmeldelse

Puzzle Quest 2

Monsterdenging er topp!

Vi går tilbake til røttene med ren og skjær underholdning.

Noen dataspill handler om å fortelle en fantastisk historie, noen om heseblesende action. Andre om å beherske dyp strategi. Men noen av de mest interessante handler om tempo. Et tempo du mestrer etter hvert, og som blir den viktigste delen av spillopplevelsen.

Kongen av orkene må denges.

Puzzle Quest 2 er et slikt spill som handler om tempo, og nettopp på grunn av det er det et knakende godt dataspill. Spillet er bygget opp av ganske trauste byggesteiner, men måten de er satt sammen på danner et nydelig kunstverk. Det er masse å sette fingeren på når det gjelder Puzzle Quest 2, men ingen av disse tingene hindrer spillet i å rett og slett være kjempegøy.

Nammelig stuing

De siste årene har vi blitt servert flere og flere spill som blander rollespill- eller strategielementer med hjernetrim av Bejewled-typen. Utviklerne av Puzzle Quest har prøvd seg på flere spill i denne sjangeren, noen mer vellykkede enn andre, men har denne gangen kokt prinsippet ned til dets viktigste bestanddeler og kastet de andre ut vinduet.

For Puzzle Quest 2 handler akkurat om det tittelen sier – og ikke noe annet. Du lager deg en rollefigur, og akkurat som i helt tradisjonelle rollespill velger du mellom klasser med forskjellige egenskaper. Valgene er de vanlige – barbaren, paladinen, magikeren eller snikmorderen. Deretter utvikler du denne karakteren ved å tilegne deg erfaringspoeng gjennom å gjøre oppdrag og slåss mot fiender.

Det er kampene som byr på hjernetrim og danner slik den grunnleggende spillmekanikken. Disse følger den tradisjonelle formelen hvor du forsøker å danne rekker av like symboler. Du skaper disse ved å bytte plass mellom to symboler. Jo lengre rekken er, jo større er belønningen din.

Hva skal du velge?

De vanlige kampene i Puzzle Quest 2 har sju forskjellige symboler. Fem av dem er farger som alle gir energi som brukes til formler og evner, og de to siste er hodeskaller og jernkledde never. Hodeskallene gjør skade på fienden og jernnevene gir deg poeng du kan bruke til å angripe med våpenet ditt.

Slik blir det hele tiden opp til deg å forsøke å finne de beste taktiske avgjørelsene hver gang du ser det fargesprakende rutenettet. Når du matcher tre, fire eller fem symboler forsvinner rekken du har dannet, og nye merker daler ned fra toppen.

Vinn på forhånd

Det er likevel ganske greit å til enhver tid se hva som lønner seg. Hver gang du har muligheten til å få fire eller fem på rad lønner dette seg nesten uansett hvilket symbol de har, for da får du ekstra runder og motstanderen din kan ikke gjøre noe. Spillet kan også gi deg tips om anbefalte trekk om du ønsker det. Disse er hjelpsomme, men ikke alltid de beste å følge.

Den viktigste strategien i Puzzle Quest 2 er de formlene/evnene du velger å ha tilgjengelig i kamp og det utstyret du bruker. Disse dikterer valgene du må ta for å lykkes i kampene. Du legger på denne måten slagplanen på forhånd og symbolmatchingen gjør seg i stor grad selv.

Slik kan du desarmere feller.

Som barbar fant jeg etter hvert en svært så effektiv strategi. Fiendene mine begynte raskt å få enorme mengder livspoeng, og det tok en liten evighet å få has på dem ved hjelp av å matche hodeskaller eller bruke formler som gjorde skade. Jeg la dermed om strategien og fokuset for å gjøre maksimal skade med den største øksa jeg kunne finne.

Hver karakter kan bruke fem forskjellige formler/evner i kamp, men må velge ut disse fem på forhånd ut av en stor gruppe. Når du stiger i erfaringsnivåer blir denne gruppen enda større, og nøkkelen til suksess blir å velge de fem som passer best til din karakter.

Med ei gigantisk øks klar til hugg ble min barbarstrategi derfor den å redusere min motstanders forsvar samtidig som jeg økte skaden mitt våpen kunne gjøre. Slik ble jernnevene, røde, grønne og noen gule de eneste symbolene jeg trengte, og de andre var egentlig uvesentlige. Alle klassene har forskjellige styrker og svakheter, og det er opptil deg å finne en vei som kan bekjempe hordene av fiender raskest mulig.

Hvilken fortelling?

Du bruker det meste av tiden din i Puzzle Quest 2 i kampene, hvor du utfører den strategien du har lagt på forhånd, for det kryr nemlig av klassiske fantasy-fiender i spillet. Endeløse rekker av rotter, ulver, gobliner, orker, troll og skjeletter står klare til å slåss og de blir sterkere i takt med deg.

Spillet forteller en rimelig tradisjonell fantasy-fortelling, hvor du først redder en liten landsby for så å følge de onde makter ned i et enormt hulekompleks. Her slåss du først mot gobliner og så mot orker, men finner raskt ut at fienden er en mye større ondskap som lurer et sted langt nede i de mørke gangene.

Historien blir fortalt gjennom tegnede bilder og tekst, men de små dråpene av handling drukner raskt i de endeløse kampene. Slik sett spiller det svært liten rolle hva fortellingen egentlig handler om, for det er i bunn og grunn kun typen fiender som endrer seg etter hvert som du spiller.

Fiendene står i kø.

Kampanjen er likevel lang og byr på haugevis av oppdrag. I tillegg til hovedoppdraget, som fører handlingen fremover, kan du også gjøre masse småoppdrag på vanlig rollespillvis. Disse er der stort sett kun for å gi deg flere erfaringspoeng og enda større skatter.

Disse skattene, som gjenstander, våpen og rustninger, og erfaringspoeng får du etter hver gang du fullfører et oppdrag eller dreper en fiende. Men spillet inneholder også flere minispill som dukker opp med jevne mellomrom, og disse gir deg sjansen til å erverve deg fine ekstrabelønninger.

Minispillene følger grunnmekanikkens hovedprinsipp, men symbolene og fremgangsmåtene er som oftest noe forskjellig. De kan gå ut på å knuse dører, finne skatter, lære nye formler, desarmere feller eller åpne magiske portaler. Slik danner de noe avveksling fra kampene, men Puzzle Quest 2 er likevel et svært gjentagende spill. Du kan øke graden av variasjon ved å spille mot andre gjennom Xbox Live, men hoveddelen av spillets innhold er den lange kampanjen.

Heldigvis gjør spillets tempo alle de gjentagende kampene underholdende og ganske vanedannende. Stemningen, musikken, den primitive grafikken, de enkle rollespillmekanikkene og de tradisjonelle oppdragene hjelper deg også inn i dette tempoet. Du ruller jevnt og trutt fremover og knuser fiendene fremfor deg, og selv om du nok får lyst på ei pause etter noen timer så får du lyst på mer knusing neste dag.

Konklusjon

Til tross for en usynlig historie, rollespillelementer med manglende dybde og svært gjentagende kamper, er Puzzle Quest 2 et fornøyelig spill. Og det spesielle er nettopp at det i stor grad er på grunn av disse manglende sidene at spillet kan fokusere på å kun være hjernetrim og oppdragsløsing. Du denger fiender på en morsom måte og får skatter, bedre utstyr og nye evner for å kunne denge enda flere.

Gathar er en av mange småbosser.

Puzzle Quest 2 har kutta vekk alt fettet, og det som står igjen er en artig lekekamerat som alltid er parat til å underholde. Utvikleren gir oss en dans av god spillutvikling og viser en stor teft for å forstå hva som funker. Det er mye dette spillet ikke er, men en ting er helt sikkert – Puzzle Quest 2 er veldig veldig gøy.

Siste fra forsiden