Historien er som følger: En uidentifisert paramilitær styrke infiltrerer en romfartsbase. Der tar de i praksis over stedet, og holder de som jobbet der som gisler. Det merkelige er at de ikke kommer med noen slags krav overhodet. Regjeringen svarer ved å sende inn et lag med spesialstyrker, men mister raskt kontakten med disse, samtidig som radiosambandet forstyrres av et uhyggelig signal.
Når signalet forsvinner viser det seg at styrken er utslettet. Video fra massakren viser hvordan soldatene på få sekunder ble praktisk talt revet i stykker av en ukjent kraft. Veldig kjedelig. Som du sikkert forstår av bakgrunnshistorien er dette spillet svært annerledes det vi kjenner fra Monolith, et selskap som elsker å leke seg med humor og fargerike miljøer. Her blir det en mørk og dyster historie i et spill laget for voksne.
F.E.A.R. står for "First Encounter Assault and Recon", og er navnet på den topphemmelige organisasjonen du er en del av. Denne organisasjonen spesialiserer seg på å kjempe mot paranormale trusler, og det er nettopp det verden står overfor nå. Du leder en gruppe menn som må infiltrere områdene rundt denne basen, finne ut hva i all verden det er som skjer, og hvis mulig, redde verden.
Din karakter får rollen som "point man", noe som vil si at din oppgave kan sammenlignes litt med oppgavene til en "tank" i et MMORPG-spill. Resten av laget følger ditt initiativ og støtter deg så godt de kan, men prøver å holde seg i noenlunde sikkerhet mens du tar sjansene. Dette er du velegnet til, for du er ikke noen normal soldat - som i Deus Ex spiller du en karakter som har fått evnene sine oppgradert, slik at han i praksis kan kalles et levende våpen.
Et spennende element med F.E.A.R. er at handlingen foregår over omtrent 12 timer i sanntid. Dette er et nytt konsept for dataspill, og selv om S.T.A.L.K.E.R. ser ut til å prøve på noe liknende, ser det ikke ut til at disse to spillene kan sammenliknes. F.E.A.R. minner på mange måter mer om TV-serien 24, og det er ingen dum ting. Alt foregår i og rundt en enkelt by (både innendørs og utendørs), og variasjon er et nøkkelord her.
F.E.A.R. bygger på en ny og svært avansert grafikkmotor utviklet av Monolith. Denne motoren utnytter seg av alt DirectX 9 har å by på, og skal vi tro de som har sett spillet i bevegelse er grafikken mer enn god nok til å kunne sammenlignes med Doom 3 og Half-Life 2. Naturligvis kommer spillet med dynamisk lys og skygge og en fungerende fysikkmotor, og karakterene skal være ekstremt detaljerte. Arbeidet på den nye grafikkmotoren startet like etter at Monolith ble ferdig med No One Lives Forever 2.
Monolith skal ha jobbet med konseptet til F.E.A.R. helt siden de ble ferdig med SHOGO: Mobile Armour Division, så det er mye som kan tyde på at dette blir et spill vi bør følge med på. For et lite glimt av hva vi kan forvente kan du ta en titt på denne lille videosnutten (på ca. 4 MB):