Klassikeren som i dag er kjent som The Secret of Monkey Island het egentlig The Mutiny of Monkey Island, og fulgte den avdankede piraten Smear West i hans søken etter den legendariske skatten på Monkey Island. For å finne skatten måtte han få støtte fra Guvernør Fat på Mélee, finne veien til den legendariske øya, og helst unngå å bli spist av de vandøde kannibalene der.
Uheldigvis finnes det ingen skatt på Monkey Island. Det eneste som finnes der, er en portal til Helvete.
Gamle designdokumenter
Dette kan vi lese i et gammelt dokument fra LucasArts (som på dette tidspunktet het LucasFilm Games), som har blitt scannet og lagt ut på nettet av Aric Wilmunder. Dette var programmereren som opprinnelig skapte skript-systemet SCUMM-systemet sammen med Monkey Island-designeren Ron Gilbert. Alle de klassiske 2D-eventyrene fra LucasArts ble laget ved hjelp av SCUMM.
Wilmunder har også lagt ut originale designdokumenter for Day of the Tentacle-forgjengeren Maniac Mansion, samt to av actionspillene som brukte LucasArts fraktalbaserte 3D-motor (fra Rescue on Fractalus), nemlig The Eidolon og Koroni's Rift.
I fremtiden planlegger han å legge ut dokumenter fra Indiana Jones and the Last Crusade, Maniac Mansion II og The Pirate Curse of Monkey Island.
Wilmunder har tidligere delt en kansellert utgave av Atari-spillet Star Raiders II med verden.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på Spillhistorie.no. Der kan du blant annet lese et stort tilbakeblikk på klassiske Theme Park, og historien om det som kanskje er tidenes mest populære spillmelodi.