Den svenske spillutvikleren Mojang høster fortsatt stor suksess med LEGO-aktige Minecraft, og det ser ikke ut til at suksessen kommer til å gi seg med det første. Mojangs forretningsutvikler Daniel Kaplan annonserte i går på Twitter at 7 millioner har kjøpt fullversjonen av Minecraft for PC. Ikke dårlig for et selskap som opprinnelig bestod av kun tre ansatte.
Minecraft plasserer spillere i en ukjent verden der det første målet er å overleve. Alt fra trær til fjell består av individuelle blokker som kan omgjøres til byggematerialer og verktøy. Spillets popularitet kommer av den uendelige friheten spilleren får til å skape sin egen opplevelse. Du kan gå på oppdagelsesferd mens du bekjemper monstre, eller bygge deg et middelalderslott av stein og lava. Ved å spille spillet online kan man dele sine kreasjoner med sine venner, eller gå sammen om enorme byggeprosjekter.
Forrige uke kom det også fram at Xbox-versjonen av Minecraft selger 17 000 utgaver daglig. Administrerende direktør i Mojang, Carl Manneh, forventer at selskapet kommer til å doble sine inntekter i 2012:
– Siden Mojang beholder en større del av inntektene fra de nye versjonene av Minecraft øker omsetningen vår betraktelig i år. Gevinsten kommer til å mangedobles. Til og med Markus Perssons selskap vil tjene mer penger, selv om det kanskje ikke blir samme relative økning som for Mojang, sier Manneh til svenske IT24.
Les også: Mojang saksøkes for patentbrudd
Les også: – Det har blitt hipt å kjøpe indiespill