Electronic Arts slo forrige uke følge med en rekke andre spillutviklere og bladde opp en ukjent mengde dollar for retten til å bruke Unreal Engine 3 – en grafikkmotor utviklet av Epic Games. Unreal Engine 3-motoren regnes av mange som en konkurrent til EA sine egne motorer, og deres avgjørelse har derfor blitt møtt med undring hos noen analytikere.
Electronic Arts kjøpte opp Criterion i 2004, nettopp for å få fri tilgang til deres grafikkmotor Renderware. Denne motoren har siden blitt brukt i en rekke av EAs spill, og har også blitt lisensiert ut til andre utviklere. At EA nå velger å kjøpe inn Unreal-lisensen kan være en indikator på at EA ikke lenger har full tiltro til Renderware-motoren.
Utgivergiganten har så langt ikke sagt nøyaktig hvilke spill Unreal-motoren skal brukes til, utover at den kommer til å dukke opp i flere av selskapets kommende actionspill.
Nå har de første synserne kommet med sine teorier rundt EAs planer. En artikkel hos CNN Money referer til en rapport skrevet av P.J. McNealy – en analytiker hos American Technology Research.
Medal of Honor: Airborne, det neste spillet i Medal of Honor-serien, ble nylig utsatt til første kvartal 2007. McNealy mener dette er fordi spillet har gått over til å bruke den ny innkjøpte Unreal Engine 3-motoren. I tillegg ser det ut til at et foreløpig uannonsert skytespill med navnet Dead Space også vil bruke denne motoren.
I Medal of Honor: Airborne følger du menig Boyd Peters fra det 82. flybårne kompani og hans opplevelser i det han kjemper seg gjennom et Europa i flammer. EA lover oss et heftig ikke-lineært og historiedrevet skytespill hvor du kan bevege deg fritt rundt på åpne baner. Spillet er annonsert for PC, Xbox, PlayStation 2, Xbox 360 og PlayStation 3.