Det er ikke mange ukene til Modern Warfare 2, oppfølgeren til det superpopulære
Call of Duty: Modern Warfare ankommer butikkene. Spillet blir av mange nettsider beskrevet som årets mest avventede tittel, og også her hos Spillverket gleder vi oss veldig.
Det vi har fått se av spillet hittil har utelukkende økt forventingene våre, men nylig slapp utviklerne, ved Robert Bowling, en aldri så liten bombe på PC-spillerne. Nemlig at å sette opp dedikerte servere ikke vil være mulig for Modern Warfare 2.
En dedikert server, er som navnet tilsier, en server som utelukkende fungerer som server. Altså kjøres det kun serverprogramvare på den aktuelle maskinen, og ergo kan alle av maskinens ressurser brukes til tjene klienter. Fordelen med dette er at det blir langt enklere å administrere flere servere, og ikke minst, tilby optimal kvalitet for spillerne. Alternativet er å sette opp en server via spillet, men da må maskinen både fungere som server og klient samtidig.
Ikke uventet var dette en særdeles sjokkerende, og svært upopulær avgjørelse blant fansen. Infinity Ward var raskt ute å forsikret om at spillets nye nettjeneste (IWNET) ville kunne tilby samme kvalitet som via dedikerte servere, men fansen – og særlig såkalte "klans" så likeså umiddelbart rødt. Som forventet tok det ikke lang tid før responsen meldte seg, og en underskriftskampanje ble startet.
Kampanjen har allerede nådd over 130.000 underskrifter, og i skrivende stund er pågangen såpass stor at nettsiden som tilbyr kampanjen er nede. Det blir med andre ord vanskelig for Infinty Ward å ignorere fansens rop. Så langt har utviklerne kun svart ved å forklare i detalj hvordan IWNET fungerer, men hittil er ikke fansen imponert.
Selv om spillet allerede er på tur til trykk, er det selvsagt mulighet for utviklerne å etterkomme fansens ønsker med en patch. Om de faktisk vil gjøre det dog, kan bare tiden vise. Spillverket vil følge saken.
(Kilde: brutalgamer.com)