MMORPG - hva skal du velge?

I et stadig voksende hav av onlinebaserte rollespill kan det være vanskelig å finne det rette. Hvilke finnes, hvordan fungerer de og hvor mye koster det å spille? Spørsmålene er mange rundt denne rimelig ferske spillsjangeren, og Gamer.no inntar rollen som behjelpelig guide i jungelen av løfter og PR-jippo.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Fremtiden er større, bedre og flottere
Selv om det ligger mye spennende bak oss i tiden er det ingen tvil om at onlinesjangeren er fremtidens lekeplass. Etter som bredbåndsteknologien utvikler seg, Internett blir raskere og maskinene stadig kan håndtere mer avanserte spill, vil vi se stadig flere virtuelle verdener dukke opp. Allerede i år kommer en rekke banebrytende rollespill som forhåpentligvis skal legge fundamentet for videre utvikling i fremtiden. Spill slik som EverQuest II og Middle-earth Online er begge spill som skal presse de teknologiske grensene fremover, men om EverQuest II kommer til å være spesielt revolusjonerende gameplaymessig ovenfor originalspillet er vanskelig å tro. Forhåpentligvis ikke, rett og slett, for det er en oppskrift som tydeligvis fungerer. Middle-earth Online må takle alle de utfordringene som følger med når en skal tolke et Tolkien-verk til dataspill, samtidig som det skal være morsomt for alle spillerne.

Middle-earth Online bygger på Tolkien-universet.

I løpet av året kommer også World of WarCraft – Blizzards onlineutgave av de populære strategispillene. Dette er kanskje det spillet som skal forholde seg mest til den tradisjonelle eventyroppskriften, og viker vekk fra alt som heter økonomiske supersystemer og samfunnsforhold. Utviklerne har selv sagt at dette ikke skal være en maurfarm der dem selv står og holder oversikt – dette skal bli et eneste stort onlinespill proppet med innhold slik som oppdrag, landområder og gjenstander som spillerne skal nyte godt av. Også Ultima-serien får et nytt onlinespill. Det tiende spillet i serien, Ultima X: Odyssey, viker også vekk fra sosialsimulasjonen og trår til med et vaskeekte eventyrspill som fokuserer på ren kamp og utforskning. Om dette spillet kommer i år er heller tvilsomt, men skal vi tro på skjermbilder og informasjon som har blitt sluppet om det, er det nok ikke så helt fjernt inn i fremtiden.

Blir World of WarCraft det ultimate Blizzard-spillet?

Så uansett hva du bestemmer deg for å ta deg til nå, kan du være sikker på at det i løpet av året vil komme spill som videre presser grensene på hva som er mulig i sjangeren. Spesielt dette med kjedelige kampsystemer virker det som utviklerne tar tak i, og vil prøve å skape kampsituasjoner som drar spillerne inn i spenningen. EverQuest II lover at tekst nesten ikke skal bli nødvendig i spillet – alt foregår grafisk og skal fremstilles slik at spilleren blir fortapt i verdenen, ikke tekstvinduet. Men frem til de solfylte dagene kommer: Velg med omhu og pass på at du ikke mister all kontakt med venner og familie.

PS: Bli gjerne med å diskutere dine onlinefavoritter på Gamer.no-forumet, men husk å respektere andres meninger og å holde det på et hyggelig nivå.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Siste fra forsiden