MMORPG - hva skal du velge?

I et stadig voksende hav av onlinebaserte rollespill kan det være vanskelig å finne det rette. Hvilke finnes, hvordan fungerer de og hvor mye koster det å spille? Spørsmålene er mange rundt denne rimelig ferske spillsjangeren, og Gamer.no inntar rollen som behjelpelig guide i jungelen av løfter og PR-jippo.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Anarchy Online (Funcom)
Utgitt i 2001

Anarchy Online er det norske selskapet Funcom sin egen produksjon. Satt i en sci-fi-fremtid langt fra vår egen, på planeten Rubi-ka, skal du kunne velge mellom tre forskjellige grupper du vil være en del av: Det kapitalistiske Omni-tek, de frihetselskende rebellene eller velge å forbli nøytral til konflikten mellom de to. Spillet er svært likt det tidligere nevnte EverQuest i oppbygging og funksjon, spesielt på grunn av sone-konseptet. Det vil si at verdenen er brutt opp i forskjellige deler og spillet stopper for å laste inn informasjonen om neste del når du krysser grensene. Nyere spill skilter vanligvis med én eneste stor og sømløs verden. I stedet for magi, som du finner i de fleste fantasybaserte onlinespill, brukes nanoteknologi og nanoroboter. Det fungerer på akkurat samme måte som magi, men er pakket inn i en sci-fi-stil.

Anarchy Online hadde trolig tidenes dårligste lansering i onlinespillenes historie, men har vist en positiv utvikling siden den gang. Da det først kom ut var teknologien på skråplanet og kun et fåtall hadde maskinkraft til å faktisk dra den noenlunde pene grafikken spillet skilter med. I motsetning til Star Wars Galaxies hvor du kan bygge hus hvor enn du vil, er du i Anarchy Online begrenset til en leilighet i en av spillets byer. Plassbesparende da alle går inn i samme bygning for å komme til leiligheten sin, og dette fungerer på samme måte som i cyberspillet Neocron. Anarchy Online har fått én virkelig ekspansjon etter lansering, Shadowlands, men har også fått en såkalt ”booster pack” ved navn Notum Wars som pumper opp volumet på ”spiller-mot-spiller”-fronten. Anarchy Online følger en fire-årig historielinje og hva som skjer når tiden går ut til neste år er det få som vet.

Anarchy Online har blitt veldig populært i Norge, og det bør være ingen problemer å finne likesinnede på blant annet Gamer.no-forumet. At spillet er utviklet av det norske selskapet Funcom har lite å si på selve spillet, ganske enkelt fordi alt foregår på engelsk. All kundeservice håndteres av Funcoms avdeling i USA.

Eve Online: The Second Genesis (CCP)
Utgitt i 2003

Eve Online er et litt utradisjonelt onlinespill som slettes ikke kan sammenlignes med de andre vi nevner i denne artikkelen. Alt foregår ganske enkelt i universet – det store, sorte tomrommet fylt med romskrot og planeter du for øvrig dessverre ikke kan fly inn på. Eve Online er et spill for entreprenører som ønsker å tjene penger og skaffe seg høyere rang i samfunnet. Det skilter med svært pen romgrafikk og en myriade forskjellige romskip du kan kjøpe deg. Selve gameplayet er for tiden ganske begrenset – det går for det meste ut på å grave etter mineraler du kan selge videre eller foredle. Ellers er det også mulig å melde seg inn i et selskap (noe slik som en klan) og gå til krig mot andre spillerselskaper. Eve Online bygger sterkt på samspillet mellom spillerne da verdenen i seg selv ikke har spesielt mye innhold å by på. Det er mye tomrom og lite ”kjøtt” å tygge på.

Men Eve Online har absolutt sin tilhengerskare og det er dette som redder det fra total nedbrytelse. Det har dessverre ikke de elementene som eksempelvis Elite-spillene hadde. Du kan ikke fly rundt og utforske landskapet på planetene, noe som burde vær en stor del av et hvert romspill. Dusørjegere står sentralt i spillet og spillere kan få plassert dusører på seg i form av spillets valuta. Andre spillere kan dermed jakte ned disse for å anskaffe seg denne dusøren. På grunn av universets enorme størrelse er det ikke alltid like lett å komme i kontakt med andre spillere, og du får aldri den store følelsen av ”trafikk”. Serveren skal kunne huse flere titalls tusen spillere, men topper sjeldent mer enn 2-5000. Utviklerne viser likevel at de er trofaste til produktet sitt, og spillet gjennomgår stadig forbedringer både gameplaymessig og teknisk. Fremtiden kan se lys ut for Eve Online, men er akkurat nå kun for spesielt interesserte.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Siste fra forsiden