MMORPG - hva skal du velge?

I et stadig voksende hav av onlinebaserte rollespill kan det være vanskelig å finne det rette. Hvilke finnes, hvordan fungerer de og hvor mye koster det å spille? Spørsmålene er mange rundt denne rimelig ferske spillsjangeren, og Gamer.no inntar rollen som behjelpelig guide i jungelen av løfter og PR-jippo.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Dark Age of Camelot (Mythic Entertainment)
Utgitt i 2001

Dark Age of Camelot har svært mye til felles med EverQuest, men baserer seg på en ganske annen mytologi. Hele tre forskjellige mytologier, faktisk. I dette onlinespillet kan du velge mellom tre kongedømmer – Midgard, Hibernia og Albion. Midgard er basert på nordisk vikinghistorie, Hibernia på keltisk kultur, mens Albion er bygd på Engelsk geografi og den velkjente Arthur-legenden. Disse tre kongedømmene kjemper aktivt mot hverandre og spillerne er fraskilt fra deltakerne i de andre landene. Derimot er det slik at når du som spiller når de øvrige erfaringsnivåene, vil du rykke inn i krig med de andre landene i kamp om slott og spesielle gjenstander som gir bonuskrefter til alle i ditt hjemland. Dette er selve kjernen i Dark Age of Camelot, og det på både godt og ondt.

Spillets RvR-system (”realm vs. realm”) er det som først og fremst er det store salgsmomentet. De fleste har i lang tid vært misfornøyd med hvordan dette systemet fungerer, og i disse dager er utviklerne i gang med å utvikle en gratis ekspansjonspakke som skal fornye det hele. Det som først og fremst er negativt med dette gameplayet er hvordan spillinnholdet mer eller mindre blir delt opp i tre deler. Som Albion-beboer vil du ikke kunne marsjere inn i Midgard – kampene foregår nemlig i spesielle områder. Derfor, takket være spillets fokus på ”spiller-mot-spiller”-kamper, er Dark Age of Camelot betrakelig mindre morsomt i PvE (”player vs. environment”). De ulike landene er veldig små og uvarierte når alt kommer til alt, og kan eksempelvis ikke på langt nær konkurrere med spill slik som EverQuest på rent innhold, mangfold og ting å ta seg til. Til syvende og sist er det du som spiller som avgjør hva som betyr mest for deg.

I likhet med EverQuest finnes det også europeiske servere tilgjengelig, men her kan du ikke spille på de amerikanske serverne. Selskapet som driver spillet i Europa underholder et godt og informerende nettsted, men siden alle oppdateringer må bli oversatt til tysk og fransk, kommer dem ofte flere måneder senere enn i statene. Dette er negativt for Dark Age of Camelot, og mange europeere sverger fortsatt til USA-utgaven av spillet.

Star Wars Galaxies (Sony Online/Verant Interactive)
Utgitt i 2003

Fra det samme selskapet som stod bak supersuksessen EverQuest finner vi sci-fi-spillet Star Wars Galaxies som er utviklet i tett samarbeid med LucasArts selv. Alle Star Wars-fantasters våte drøm blir virkelighet i dette nye og svært lovende onlinespillet som lar deg gjøre det du alltid har ønsket – å leve sagaen. Spillet gikk gjennom en røff lansering og spillet var mangelfullt når det først kom ut. Takket være stort engasjement hos utviklerne har spillet blitt gradvis pusset opp over det siste halvåret, og er nå et stort steg nærmere å være den perfekte modellen av Star Wars-universet. Her trer du inn i rollen som en av de mange rasene, eksempelvis wookiee og twi’lek, og får muligheten til å dypdykke i en myriade forskjellige yrker slik som speider, doktor, musiker og kriger. Spillet skilter med et karakterutviklingssystem tilpasset vanlige spillere, og krever ikke like mye hardt arbeid som de tidligere nevnte spillene.

Spillet er svært fokuset på samfunn og engasjement mellom spillerne. Du kan kjøpe ditt eget hus og flytte inn i en spillerby. Du kan kjøpe, trene og ri forskjellige dyr, samt ta i bruk de mange forskjellige kjøretøyene slik som Landspeedere. Spillet byr også på en sterk, pågående historie som blir oppdatert cirka hver måned. Spillernes handlinger, rebellene og imperie-spillerne, bestemmer hva som skjer videre i historien måneden etter. Star Wars Galaxies er veldig omfattende og krever mye engasjement for å virkelig kunne nytes. Spillet kan virke overfladisk for dem som er vant til spill slik som EverQuest og Dark Age of Camelot hvor du så og si blir ledet gjennom hele erfaringsprosessen. Det krever litt av deg som spiller for å oppdage alt spillet har å by på. Star Wars Galaxies er også optimisert for å kunne nytes av mennesker som ikke nødvendigvis finner dreping spesielt morsomt.

I likhet med EverQuest finnes det dedikerte servere for Europa-spillere, men du har også valget til å kunne spille på de amerikanske serverne. Star Wars Galaxies er et av de spillene med høyest månedsabonnement, og ligger i følge dagens dollarkurs mellom 100 og 110 kroner. Vanlige onlinespill ligger som regel mellom 80 og 100 kroner i måneden, så forskjellene er ikke helt graverende.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9

Siste fra forsiden