Eventyr opp mot semi-realisme
En siste forskjell som er viktig å ta opp når det gjelder onlinespill, er hvordan noen fokuserer på å skape en virtuell, levende verden, mens andre fokuserer mer på eventyr og fantasi. Det nylig lanserte Horizons er mer eller mindre fullstendig basert på såkalt "crafting", hvilket er en betengelse for håndverk og det spillerne gjør for å skape gjenstander de kan bruke eller selge videre. Horizons, i likhet med Star Wars Galaxies, prøver å skape en ekte og levende økonomi som er ett hundre prosent avhengig av spillerne for å fungere. Spillere åpner butikker og selger sine varer til dem som trenger det, og for å ikke gjøre spillervarer ubrukelige har utviklerne gjort det slik at de beste gjenstandene i spillet alltid er dem som de beste spillerne lager.
I andre spill, slik som Dark Age of Camelot, EverQuest og Anarchy Online, er fokuset mer lagt på å finne disse høytstående gjenstandene gjennom eventyr og kamp. I EverQuest kan du eksempelvis slå deg sammen med andre spillere og gå ut for å drepe en drage, og belønningen kan være episke våpen og magiske trylledrikker som utgjør en vesentlig forskjell fra de dagligdagse gjenstandene lavere rangerte spillere besmykker seg med. Disse spillene kaller vi for "gjenstandsbaserte". Mer eller mindre hele poenget i slike spill er å utvikle figuren din, og stadig gå mot strupen på kraftigere og kraftigere monstre for å sanke inn et kraftigere sverd eller en tøffere maskinpistol.
I slike spill er det som oftest serverkontrollerte figurer plassert rundt i verdenen som du kan selge det du finner til, eller kjøpe grunnleggende utstyr fra. I EverQuest, som er et svært gjenstandsbasert spill, finner du også et eget sted hvor spillerne kan stå og selge varene de har funnet gjennom direkte salg eller auksjoner. Dette står i sterk kontrast til de semi-realistiske spillene hvor fokuset er lagt på et fungerende økonomisystem hvor spillerne skaper gjenstandene, og hvor belønningene fra eventyrene som oftest er begrenset til erfaringspoeng og i noen tilfeller ren valuta. Ofte er det også slik at de semi-realistiske spillene prøver å skape et virtuelt verdensmiljø hvor spillere kan bygge og bosette seg i hus, mens eventyrspillene kun er der for å skape eventyr og spenning.
Punkter å huske på når du skal velge onlinespillet for deg
- Hvor mye koster det, og hvor stort er månedsabonnementet? Husk at månedsabonnementet for onlinespill vanligvis ligger rundt 100 kroner.
- Er spillet basert på en lisens som jeg synes er interessant (f.eks. Star Wars)?
- Hvilken setting er spillet basert på (f.eks. fantasy, science fiction eller middel-alder)?
- Møter min PC spillets maskinkrav?
- Hvor mye engasjement krever spillet for å få full utnyttelse av det?