Nintendo er kjent for å gå sine egne veier når det gjelder forretningsstrategier, og selskapet har heller ikke kastet seg på det innbringende «free to play»- og mikrotransaksjonssystemet. Nå har selveste Mario-skaperen utdypet valget.
Som Bloomberg (Via VG247) melder snakket Shigeru Myiamoto på CEDEC-konferansen i Japan nylig, hvor han blant annet kritiserte «free to play»-fenomenet – selv om han innrømmer at modellen er profitabel.
– Jeg kan ikke si at vår faste prismodell har vært en suksess. Men vi kommer til å fortsette å dytte den fremover til den blir liggende fast. På den måten kan alle utvikle spill i et komfortabelt miljø, sa Miyamoto på konferansen.
Vil ha lavere priser
Som et alternativ foretrekker Miyamoto å tilby spill til lavere priser for å nå ut til de store massene av spillere.
– Vi er heldige å ha et slikt stort marked, så det vi tenker er at hvis vi kan levere spill til rimelige priser til så mange mennesker som mulig, vil vi se stor profitt, uttalte Nintendo-traveren.
Miyamoto mener det er mer bærekraftig i det lange løp å operere med faste priser i stedet for å tyne penger ut av spillere over lengre tid, samt at det fremmer større kreativitet.
I motsetning til mange andre mobilspill brukte Nintendo som kjent ikke mikrotransaksjonsmodellen i sin første mobiltittel Super Mario Run, som i stedet ble kritisert for å koste litt for mye innholdet tatt i betraktning. Senere Nintendo-mobilspill som Animal Crossing: Pocket Camp gikk imidlertid over til free-to-play-modellen.
Free-to-play-modellen er svært lukrativ, og som vi meldte i juli har Fortnite Battle Royale nå dratt inn rundt åtte milliarder kroner bare på mikrotransaksjoner.
Les også: Nintendos abonnementstjeneste er rett rundt hjørnet »