Spillenes verden har mange ulike typer miljøer. Et av de eldste er sentrert rundt arkadespillene som fikk sitt gjennombrudd sent på syttitallet og preget mye av spillkulturen på åttitallet og det tidlige nittitallet. Et gatekjøkken var ikke komplett uten en arkademaskin eller et flipperspill, og mange av spillverdenens tidlige klassikere fikk sin debut på arkadeformatet.
Mange av disse spillene handlet om å få så mange poeng som mulig, slik at de dyktigste spillerne kunne få initialene sine øverst på listen over dagens beste poengsummer. Gradvis ble miljøet rundt disse topplistene mer seriøst, og det ble snakk om verdensrekorder og store arrangementer.
I tiårene som har gått, har miljøet rundt disse arkademaskinene fortsatt å eksistere. Noen spill har fått en jevn strøm nye rekorder, mens andre har vært langt vanskeligere å hevde seg i. I februar kunne vi fortelle at arkadespillet Q-Bert endelig hadde fått en ny verdensrekord, etter 30 år. Da amerikaneren George Leutz var ferdig med sin maratonøkt på 80 timer med spillet, hadde han samlet sammen 37 163 080 poeng.
Ny rekord i Missile Command
Nå har nok en vrien arkadeklassiker fått ny rekord. Da svenske Victor Sandberg startet å spille Missile Command klarte han ifølge Kotaku å holde spillet sitt gående i 56 timer, fem minutter og 53 sekunder, og på veien slo han en verdensrekord som hadde stått siden 1982. Da hadde en amerikaner ved navn Victor Ali fått 80 364 995 poeng – navnebror Sandberg karret sammen 81 796 035 poeng.
Alis 31 år gamle verdensrekord har til nå vært regnet som så godt som uslåelig. Nå gjenstår det å se hvor lenge den nye rekorden blir stående.
Hvis du har svært god tid kan du se hele rekordforsøket på Twitch.tv. Alternativt kan du se når rekorden faller i et Youtube-klipp på cirka syv minutter.
Missile Command ble lansert av Atari i 1980. Spillet gav deg i oppgave å beskytte en håndfull byer på bakken, ved å skyte ned angripende missiler. Uheldigvis for de stakkars innbyggerne var spillet umulig å vinne; uansett hvor lenge du holdt på hadde fienden alltid flere missiler på lager.
En av tingene som gjorde Missile Command kjent var at spillet brukte en «trackball» – litt som en gammeldags mus snudd på hodet – som kontrollsystem. Dette gav økt presisjon, noe som var helt nødvendig når spillet begynte å gå raskere.
Les også: Asteroids-rekord slått etter 28 år
Les også: Atari feirer 40 år