Ventetiden på det neste innslaget i Mirror’s Edge-serien har blitt noen uker lengre, etter at DICE torsdag annonserte nok en utsettelse av spillet. Mirror’s Edge Catalyst skulle opprinnelig slippes 23. februar, men ble utsatt til 26. mai for å gjøre nødvendige justeringer for spillets åpne verden. Nå melder utvikleren at vi ikke får spillet før 9. juni.
Denne gangen er det spillets sosiale funksjoner som får skylden for forsinkelsen. I en oppdatering på spillets nettsider skriver designsjef Erik Odeldahl at utvikleren benytter en helt ny nettbasert teknologi for denne delen av spillet, og de ønsker at alt skal være fullstendig feilfritt:
– Å prøve seg på «Dashes» [kappløp der du må finne den raskeste ruten til målet, journ.anm], lage egne tidsutfordringer, klatre på ledertavlene og sammenligne resultater med venner er noen av de sosiale funksjonene vi er veldig spente på – og noe vi vil skal fungere feilfritt, skrev Odeldahl.
Utvikleren vil bruke tilbakemeldinger fra helgens lukkede betatest for å sørge for at alt virker som det skal før lanseringen.
En åpen verden
Mirror’s Edge Catalyst gir oss et gjensyn med den atletiske ungjenta Faith, men i stedet for å bygge videre på historien fra det første spillet har DICE startet med helt blanke ark. Spillet handler om Faiths kamp mot det onde regimet i byen Glass, men vil også utforske mer av hovedpersonens bakgrunnshistorie.
I motsetning til forgjengerens trange og lineære korridorer vil Mirror’s Edge Catalyst by på en mer åpen verden. Kampsystemet skal også ha fått en overhaling, og spillet skal inneholde mer varierte scenarier enn fluktsekvensene man spilte gjennom igjen og igjen i det første spillet.
EA har annonsert PC-kravene for Mirror's Edge Catalyst.
Se om maskinen din har det som skal til »