Jeg bor i praksis midt i skogen, og det passer meg i grunnen utmerket. Nærheten til naturen ville jeg ikke byttet bort for noe. Men som med alt her i livet, er det ikke bare positivt å bo på et sted som dette. Når man har den store, knusktørre skogen rett utenfor stuedøra er det for eksempel lite som skaper en mer guffen følelse enn den uforklarlige lukten av røyk. Hvert år er det flere skogbranner eller tilløp til skogbranner i områder nær meg, og hvert år får vi flere eksempler på hvor ille det kan gå når flammene får fritt spillerom i skog og mark. Heldigvis har jeg litt spillerfaring som brannmann, som jeg satser på at holder om ting går virkelig galt.
Fire Fighter er et knøttlite MS-DOS-spill hvor målet er å begrense en skogbranns herjinger. Spillet er i utgangspunktet superenkelt. Handlingen foregår et lite skogsområde, som i praksis bare er et stort rutenett. De fleste av rutene er grønne (altså ren skog), men det er også noen små hus eller hytter i landskapet, og noen vann og innsjøer. I det spillet starter brenner en håndfull av rutene.
Spillet er turbasert, så du kan bruke så lang tid du bare vil på å tenke ut en fornuftig strategi for å slukke brannen. Du kan kun gjøre én ting per tur, og du har tre forskjellige valg. Det første er å droppe vann på flammene (fra helikopter), som har den åpenbare effekten at det slukker flammer i den ruten du dropper det på. Men det er ikke nødvendigvis slik at flammene slukker umiddelbart, så det å slippe vann er ikke en hundre prosent effektiv måte å ta knekken på brannen på. Du kan forøvrig også slippe vann på mark og bygninger som ikke brenner, for å gjøre det vanskeligere for flammene å spre seg dit.
Det andre middelet du har til rådighet er å lage branngater, som normalt sett hindrer flammene i å spre seg forbi dem. Disse har du kun en begrenset tilgang på, så de må brukes med omhu. De er heller ikke hundre prosent sikre, men representerer i alle fall det mest forutsigbare og trygge midlet du har når flammene skal bekjempes.
Det siste valget du har er det mest risikable. Det er rett og slett å tenne en ny brann. Hvorfor? Jo, når et område er utbrent kan det ikke ta fyr igjen. Hvis vindretningen er riktig kan du starte kontrollerte branner for å hindre eventuell fremtidig spredning. Men vindretningen kan ofte finne på å endre seg når du minst trenger det, så en slik kontrollert brann kan raskt utarte seg til nok et problem hvis du ikke passer på.
Når du har utført turen din er det flammenes tur. Hvis forholdene ligger til rette for det vil de spre seg i den retningen vinden blåser. Samtidig vil områder som har brent en stund gradvis slukke.
Målet for spillet er selvsagt å slukke alle brannene. Når du har gjort dette, får du poeng basert på hvor mye skog og hvor mange bygninger du klarte å redde. Så enkelt er det, men spillet er også overraskende vanedannende. Hvert spill varer kun i noen minutter, og på den høyeste vanskelighetsgraden er det både intenst og utfordrende å holde brannene i sjakk.
Siden spillområdet og brannene genereres på nytt hver gang du spiller, har det også langt bedre varighet enn man skulle tro – utfordringene er ulike hver gang du spiller. Dette er ikke et spill du vil spille i flere timer i strekk, men det er alltid fristende å gå i gang med enda ett spill, for å se om du løser jobben bedre denne gangen.
Fire Fighter er langt fra det eneste spillet hvor målet er å slukke branner, og i nyere tid har vi blant annet Emergency-serien. Men jeg kunne likevel godt tenke meg en oppgradert versjon av Fire Fighter, gjerne med litt flere landskapsmuligheter (slik som veier), litt bedre grafikk og, kanskje viktigst av alt, mulighet til å kontrollere det hele med musen. Det enkle og vanedannende konseptet trenger imidlertid ikke å tukles særlig mye med.