Anmeldelse

Minecraft: Xbox 360 Edition

Suksessen fortsetter på konsoll, om enn i litt mindre format.

Det har tatt sin tid, men den vanvittige PC-suksessen Minecraft har endelig blitt lansert for Xbox 360. En skulle kanskje tro at Minecraft-feberen var på vei til å gi seg nå som det har gått snart to år siden spillet eksploderte i popularitet på PC, men det er fortsatt et gigantisk konsollpublikum der ute som ikke har fått ta del i moroa. Nå er det deres tur.

Robinson Crusoe med zombier

Konseptet er enkelt: Du starter midt i et datagenerert landskap, med tom ryggsekk og ingen hjelpemidler utenom dine egne hender. Heldigvis er hendene ganske så anvendelige, for du kan til og med bruke dem til å hugge ned trær – som i alle tilfeller bør være noe av det første du foretar deg i spillets verden. Poenget er nemlig å overleve, og for å gjøre dette trenger du ressurser. Ved hjelp av treverk kan du lage alt fra husvegger, dører og arbeidsbenker til verktøy som hakke, øks og spade. Disse verktøyene kan du så bruke til å skaffe nye ressurser, som både lar deg lage bedre verktøy og også andre hjelpemidler. Underveis går tiden, og hvis du ikke har klart å lage deg et trygt skjulested når natten faller på kan du glede deg til å bli zombiemat.

Bæ, bæ, lille lam, har du noe ull?

Å overleve er selvsagt bare halve moroa. Det tar ikke lang tid før fokus går over fra å beskytte seg mot monstrene i nattens mulm og mørke til å sette i gang med stadig større og mer imponerende byggeprosjekter. Minecrafts sandkasseverden kan nemlig manipuleres bit for bit – dette er et spill hvor du ikke trenger tro for å flytte fjell, bare tid. Kun fantasien setter grenser for hva du kan gjøre, og hvis du er kreativ slipper du neppe opp for nye prosjekter med det første.

Minecraft for Xbox 360 er en såpass trofast kopi av PC-versjonen at jeg ikke vil bruke mye mer tid på å forklare hva spillet går ut på. Dette spillet har blitt et fenomen, og jeg antar du vet hva det dreier seg om – hvis ikke kan anmeldelsen av PC-utgaven være nyttig lesestoff.

En mye hyggeligere velkomst

Da jeg startet Xbox 360-versjonen av Minecraft var det første jeg bet meg merke i hvor nybegynnervennlig den er. På PC forklares nærmest ingen ting, og man må slå opp i «wiki»-dokumenter på nettet for å skjønne hvordan man lager selv de mest essensielle hjelpemidlene. Xbox 360-versjonen har en omfattende, interaktiv øvingsdel som ikke bare går gjennom det du trenger for å overleve, men også viser litt av spillets potensiale ved å la deg utforske en landsby og et stort slott.

Velger du å bo under jorden må du dele hjemmet ditt med monstre.

Øvingsdelen er imidlertid ikke nødvendig, for mens du spiller dukker det hele tiden opp nyttige tips og informasjon. Hver gang du kommer over noe nytt får du vite hva det er og hva det kan brukes til. Kontrollsystemet hjelper også til med å gjøre «wiki»-dokumenter unødvendige. Når du vil skape noe får du nemlig opp en liste over alle objekter som kan lages – fra fakler til togskinner – med informasjon om hva de gjør.

Noen vil nok si at dette fjerner litt av mystikken og utforskningsgleden fra PC-versjonen, og jeg kan være tilbøyelig til å være enig. Samtidig er jeg den typen som hiver meg over informasjon på nettet med en gang det kommer en ny PC-versjon av Minecraft, slik at jeg finner ut nøyaktig hva som er nytt og hvordan det kan lages – her slipper jeg det.

Et annet poeng er brukergrensesnittet. Det er ingen tvil om at Minecraft er et spill som fungerer best med mus og tastatur, og selv om utviklerne har gjort en god jobb med å overføre grensesnittet til håndkontroller kan det være litt i overkant kronglete til tider. Det verste er å manipulere ting du har plukket opp – ryggsekk-skjermen er simpelthen litt tung å bruke, og når du skal flytte ting over i kasser eller til en smelteovn blir det enda mer kronglete. Det blir derfor raskt åpenbart at PC-versjonens skapergrensesnitt rett og slett ikke hadde fungert på Xbox 360.

Noen liker å lage store slott.

Tilbake til 2011

Minecraft for Xbox 360 er basert på betaversjon 1.6.6 av PC-utgaven. Det vil si at den er omtrent der Minecraft for PC var for ett år siden, med tanke på implementerte funksjoner og muligheter i spillet. Xbox 360-eiere kan altså se langt etter ting som bebodde landsbyer og muligheten til å utforske store ruiner. De morsomme og anvendelige «pistons» fra PC-versjonen er heller ikke med, og det er heller ikke monstre som endermen eller de artige kattedyrene man kan temme på PC.

Men det betyr også at Xbox 360-versjonen ikke er tynget med noe av sideflesket PC-versjonen har plukket opp i løpet av det siste året – det er for eksempel ikke noe stressende behov for å spise mat for å overleve, så spillet har et mye renere fokus på bygging, ressursinnsankning og utforskning. Man slipper også å tenke på husdyrhold, eller feilslåtte rollespillelementer. Jeg skal være ærlig å si at jeg likte Minecraft bedre før det fikk det unødvendige matelementet, og på Xbox 360 får jeg gjenoppleve Minecraft slik det var da jeg virkelig elsket det.

Hvor lenge det varer gjenstår selvsagt å se. Utviklerne har lovet at Xbox 360-versjonen gradvis skal oppdateres med funksjonene fra PC-versjonen, og med tanke på at plattformholderen Microsoft er utgiver får de sannsynligvis større handlingsrom enn andre utviklere har på plattformen.

Minecraft er fortsatt koselig.
Mojang

Fanget i et lite bur

Men Xbox 360-versjonen har andre problemer. I PC-versjonen kan du velge en retning og bare , i dager, uker, måneder og år, og verden vil i praksis bare fortsette. På Xbox 360 tar det noen minutter å gå fra den ene kanten av verden til den andre. Spillområdet har altså krympet noe helt enormt, og selv om du tross alt får en god del plass å boltre deg på, tar det ikke lang tid å utforske hele greia. Spillere som bare liker å begynne å bygge på det første og beste stedet de kommer over vil nok ikke bry seg så veldig om dette, men de som liker å legge ut på storslagne turer for å kartlegge omgivelsene sine vil oppdage at oppdagelsesreiser på Xbox 360 er omtrent like episke som å gå til bussholdeplassen om morgenen.

Dermed mister denne versjonen et av de viktigste fundamentene i Minecraft, og varigheten synker betraktelig. Det utbygde området i min personlige Minecraft-verden på PC er langt større enn det totale området på Xbox 360 – ja, jeg har brukt over ett år på verdenen min, men langtidsperspektivet jo noe av greia med Minecraft. På Xbox 360 vil man ikke få samme mulighet.

Sofaflerspiller erstatter dedikerte servere

Et annet element som fungerer annerledes er flerspiller. På Xbox 360 kan opp til fire spillere slå seg sammen på én konsoll, via delt skjerm. Man kan også kombinere delt skjerm og Xbox Live for å totalt få åtte spillere. Sofaflerspiller har man ikke på PC, og dette er en ypperlig måte for flere familiemedlemmer å ha det moro på – enten hver spiller vil lage sitt eget lille prosjekt eller man vil samarbeide om noe større. Det gir samarbeidet en litt annen dimensjon når man sitter ved siden av hverandre og fritt kan kommunisere og vise hverandre ting på skjermen.

Creepere er like irriterende på konsoll som PC.

Det vi ikke får er PC-versjonens dedikerte servere, med tonnevis av spillere og MMO-aktige verdener hvor spillerne logger på og etterlater seg sine spor uansett om du er aktiv eller ikke. Hvis man finner en god server på PC, kan flerspiller være en virkelig heftig affære, og man kan samarbeide om gigantiske prosjekter. Det å utforske gode servere hvor folk har holdt på med byggingen sin i lang tid er også en helt unik opplevelse, som aldri vil gjenskapes på Xbox 360-versjonen.

Til gjengjeld slipper du selvsagt at en fremmed dust sprenger huset ditt mens du er borte. Om ikke annet vet du nøyaktig hvem du kan skylde på.

Konklusjon

Minecraft har ikke taklet overgangen til Xbox 360 helt perfekt. Man kan si at den økte brukervennligheten veier opp for et mer kronglete grensesnitt og sofaflerspiller veier opp for mangelen på PC-ens MMO-aktige flerspillermodus. For mange er det heller ingen ulempe at spillet er basert på betaversjon 1.6.6 og ikke dagens PC-utgave med alle sine unødvendige og distraherende ekstraelementer. Det er likevel vanskelig å finne noe som veier opp for de kraftig krympede spillmiljøene, for de påvirker opplevelsen på et helt fundamentalt plan. Utforskning har gått fra å være et hovedelement til å være en svært kortvarig glede.

Hvis du ikke vet hva du skal lage kan du jo bygge en stor, svevende logo.

Likevel: Minecraft er fortsatt sabla moro. Sandkassen er mindre på Xbox 360, men det er fortsatt en sandkasse ulikt det meste annet, og det er herlig å starte med to tomme hender og et landskap fullt av muligheter. Uansett hvor man snur seg ser man potensielle byggeprosjekter, og når man etter mye gruvedrift og ressursinnsamling klarer å realisere det ene ambisiøse prosjektet etter det andre gir det en enorm tilfredsstillelse. Og at du nå kan gjøre det i stua, sammen med kjæresten, familien eller venner, gir det hele en ekstra dimensjon – selv om en av dere må se ut som en Lego-versjon av Boris Becker.

Det er alltid delte meninger om spill som gjør noe utenom det vanlige, og Minecraft er intet unntak. Konseptet appellerer rett og slett ikke til alle. Spillet har ingen konkrete mål, utenom de du setter selv. Hvis du kun kjøper spillet fordi du liker tanken på å slåss mot zombier vil du sannsynligvis bli skuffet – overlevelseselementet betyr nemlig mindre og mindre jo mer du spiller. De første timene er verden farlig, men så har du fått kontroll og da er det i stor grad kreativiteten din som avgjør hvor mye moro spillet har å by på.

Les også: Intervju: Minecraft og fremtiden

Siste fra forsiden