Det begynner å bli en stund siden Minecraft ble lansert på PC, men Mojang fortsetter stadig å oppdatere spillet. Nå har de annonsert en stor overhaling av spillets landskapsgenerator.
For øyeblikket virker det som Minecrafts verden er et gigantisk lappeteppe der de ulike landskapstypene slenges inn hulter til bulter og det ikke er noe som hindrer en gloheit ørken i å ligge rett ved siden av et snødekt vinterlandskap. Dette vil nå endres, og de forskjellige landskapstypene skal fordeles på en mye mer realistisk måte.
Større variasjon
I tillegg ønsker utviklerne å øke variasjonen i spillet, blant annet ved å legge inn helt nye landskapstyper og spesialutgaver av eksisterende landskapstyper. Vi får også nye blomster og trær, og utviklerne lover dessuten flere øyer og andre ting som skal hindre spillet i å lage alt for store havområder.
Mojang forklarer også at en av grunnene til de vanligvis ikke endrer systemet som skaper spillets verden er at hver gang de gjør det, blir det veldig merkbare kanter mellom gamle og nye områder i eksisterende verdener. Det er for eksempel fullt mulig å fortsatt spille på en verden fra en gammel alfa-versjon av Minecraft, men den vil sannsynligvis ha mange slike kanter som markerer grensene mellom terreng fra ulike versjoner.
Slike kanter vil vi også få denne gangen, noe som kan være greit å ha i mente om du spiller på en verden du liker veldig godt. Det er ikke klart når oppdateringen skal slippes, eller om endringene blir en del av versjonene for Xbox One og PlayStation 4 når de lanseres.
Les også: Notch skroter sandkassespillet 0x10c for godt
Les også: Minecraft blir større på Xbox One