Et drøyt år etter at Netflix annonserte at de skulle satse på mobilspill, viser det seg at det er de færreste av strømmetjenestens abonnenter som benytter seg av funksjonen.
Dette kommer fram i en fersk rapport fra CNBC. Her har de hentet tall fra analysetjenesten Apptopia, hvor det viser seg at det i gjennomsnitt er 1,7 millioner abonnenter som benytter seg av Netflix' spillutvalg hver dag. Det høres kanskje ut som et gromt tall, men utgjør faktisk mindre enn 1 prosent av selskapets totalt 221 millioner kunder.
Slik det fungerer i dag, kan man finne en rekke mobilspill via Netflix-appen på Android og iOS. Disse inkluderer alt fra kritikerroste indieperler som Moonlighter og Into the Breach, til Netflix' egne satsinger, slik som Stranger Things: 1984.
Spillene kan ikke spilles innad i Netflix-appen, men lar deg i stedet laste ned en egen applikasjon for det aktuelle spillet, helt gratis.
I alt har 23,3 millioner spill blitt lastet ned via abonnementsløsningen.
Eksperimentell løsning
Netflix har lenge vært klare på at spill er en sentral del av selskapets fremtidige strategi, og at de fortsatt eksperimenterer med ulike løsninger:
– [...] vi lærer og eksperimenterer og forsøker å finne ut hva som faktisk kommer til å resonere med medlemmene våre; hvilke spill folk ønsker å spille, fortalte Leanne Loombe, Netflix' sjef for eksterne spill, i juni i år.
Det rapporteres at katalogen med spill som er tilgjengelig via Netflix-appen vil vokse til nærmere 50 spill innen året er omme. Blant de kommende spillene er et sjakkspill basert på TV-serien The Queen's Gambit.