Feature

Analyse: Star Wars: The Old Republic

Milepæl eller mer av det samme?

Hvor kan endeløse lovprisninger og skyhøye forventninger føre oss?

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Spillsystemer med en vri?

Men samme hvor rik spillverdenen eller historiene er, kommer man ikke langt uten rollespillsystemer som fremmer mangfold og progresjon. Med sine åtte relativt klassiske rollespillklasser viker ikke The Old Republic langt fra sine argeste konkurrenter. Sith-imperiet og Republikken byr på fire spillbare klasser hver, og hver og en av dem tilsvarer mer eller mindre sitt motstykke på den andre siden.

Av klassene er det klart at de to på hver side som kan bruke de tyngste rustningene lener mot å fylle den tradisjonelle «tank»-rollen, mens de som ikke har tilgang på like mye beskyttelse lettere faller inn i en støtterolle. Hver klasse har likevel flere gode kort å spille med og kan utvikles og spesialiseres i minst to retninger.

Forskjellene mellom klassene virker heller ikke så ekstreme som i flere andre eldre massive onlinespill, så en kan vel si at The Old Republic forsøker å bringe noe fornyelse og kanskje forbedring til en aldrende formel. Det er ikke alltid så gøy for spillerne når deres hovedrollefigur er spikret fast til en bestemt rolle, men det lar dem likevel få en mulighet til å virkelig spesialisere seg og å trene på å bli en mester innen spesielle situasjoner.

Mer spesialiserte klasser lar også spillerne møte større utfordringer. Desto mer en helbreder kan helbrede eller en «tank» kan «tanke», jo større grupper av spillere kan samles for å nå et mål og jo sterkere fiender kan overvinnes. Men desto større forskjell det er på klassene, jo større er sjansene for ubalanse, og rollefigurer som kan klare seg best i flere situasjoner virker å være de mest populære i de fleste spill.

Det er fortsatt noe uklart i hvor stor grad utvikleren vil gi alle klassene sjansen til å være såkalte hybrider (at de kan fylle flere roller), men det virker å være et sentralt element i The Old Republics spillsystem. Hvis du likevel behøver en Jedi Knight eller Sith Warrior, fullt ut spesialisert på forsvarsevner, for å «tanke» de sterkeste bossene og en Jedi Consular eller en Sith Inquisitor, som har fullt ut med helbredelsesevner, for å holde dem i live, er det mildt sagt svært usikkert om planene for mer likhet og flere muligheter vil føre særlig langt.

Hva som derimot virker svært sannsynlig er at Star Wars: The Old Republic kommer til å ha det velprøvde og nær uunngåelige talenttresystemet. Alle egenskaper som så langt har blitt avslørt virker å følge helt tradisjonelle baner. Talenttreet er en ryddig og lett gjenkjennelig formel for karakterutvikling som nær samtlige rollespillfans er godt kjent med.

Et slikt systems styrke er som alltid at det gir spilleren muligheten til å gradvis bygge seg den rollefiguren de ønsker og som passer best med deres spillmetoder gjennom valg av fastsatte egenskaper. Svakhetene er også som alltid åpenbare, nemlig at det nesten bestandig blir et par såkalte «builds» (sett av valg) som er mer effektive enn andre og gjør alle som ikke følger dem ineffektive. Slik blir valgmulighetene i realiteten ofte svært få og at spillerne lager kloner av hverandre blir nesten alltid normen.

Hva skal sekken fylles med?

Innholdsmessig lover BioWare enorme verdener, kule historier, samtalevalg som virkelig betyr noe, store slag mellom spillere, klassiske oppdrag og instanser med mye innhold. De har lovet at Star Wars: The Old Republic skal bli større enn alle andre BioWare-spill til sammen, men dette er selvfølgelig helt nødvendig i et massivt onlinespill.

Spørsmålet blir hva spillet skal fylle alle spillernes timer med etter de har gjort ferdig sin klasses historie og etter de har nådd øverste erfaringsnivå. Her har ikke utvikleren på noen som helst måte klart å overbevise meg om at The Old Republic vil gjøre noe annerledes enn nesten alle andre massive onlinespill. De sitter da igjen med nødvendigheten av å gjøre akkurat det samme som de andre, men å måtte gjøre det bedre for å virkelig lykkes.

Les også
Anmeldelse:

Dette er vanskelig, men selvfølgelig ikke umulig, for Bioware. Problemet med alle nylanserte massive onlinespill er likevel at det er fullstendig umulig for dem å by på like mye innhold som de spillene som har vært på markedet i flere år.

Siden spillere flest fyker gjennom innhold så raskt de bare kan for å tilegne seg mest mulig erfaringspoeng og rikdommer kan utviklerne rett og slett aldri lage nok av det. Å lage massevis av innhold er også utrolig kostbart og tidkrevende, så samme hvor stor en utvikler er vil innhold raskt bli mangelvare kun etter få måneder.

Det er bare to måter å motvirke mangel på innhold på. Enten å gjøre spillernes ferd gjennom innholdet svært arbeidsom og langtekkelig. Dette kalles «grinding», og selv om det er en av hovedpilarene i flere store og ganske vellykkede massive onlinespill (som for eksempel Aion), er det noe utviklere med de aller største ambisjoner kvier seg for å gjøre seg avhengige av.

Den andre måten er å bygge en såkalt «sandbox» hvor det er både kompleksiteten i spillsystemet og måten spillerne kjemper mot hverandre som gir spillet levelengde, og ikke gigantiske mengder innhold.

Etter hva jeg har sett av The Old Republic virker det ganske klart at spillet ikke kommer til å følge noen av disse rutene. Det kommer i stedet til å følge World of Warcrafts oppskrift om å forsøke å by på enormt mye blankpolert innhold og kontinuerlig oppdatere og fornye dette for å holde på sine spillere.

Denne fremgangsmåten er utvilsomt den dyreste, mest tidkrevende og vanskeligste å lykkes med, men det er også den metoden som virker å ha aller størst potensial for suksess på en stor skala.

Kamp som flyter godt og er særdeles underholdende, tilgang på datastyrte kompanjonger, spennende evner og egenskaper som spillerne kan benytte seg av og en kul bruk av dekning i kamp vil gjøre at det meste av innholdet blir morsomt og utfordrende for spillerne, men det kommer likevel til å trenges nær uendelige mengder av det.

Konklusjon

For å oppsummere virker det som Star Wars: The Old Republic vil bli et klassisk massivt onlinespill med noen få nyvinninger av hovedsakelig kvalitetsmessig karakter. Det kan godt hende at det er nettopp dette de fleste ønsker seg, og at kvaliteten på innholdet blir så høy at mange ikke har noe imot at det er den tradisjonelle oppskriften på å hele tiden finne seg bedre utstyr som blir spillets grunnpillar.

Star Wars: The Old Republic vil nok ikke skuffe mange Star Wars-fans i sin fremstilling av settingens fantastiske univers og episke historier, og det kan godt bli det ultimate Star Wars-produkt så langt.

Men selv om alt jeg har sett og hørt vitner om kvalitet har jeg fortsatt ikke sett et fnugg av bevis for at spillet vil klare trikset å holde på sine spillere lenge. Jeg vet ikke hvor mange faste abonnenter EA kommer til å kreve for å klassifisere Star Wars: The Old Republic som en finansiell suksess, men samme hvor godt spillet blir tror jeg det er fullstendig urealistisk å ha forhåpninger om at det på noen måte kan komme seg opp på World of Warcrafts nivå, selv etter flere år.

Utvikler Bioware må vise spillelementer og en kapasitet for dybde. Det har de ennå ikke gjort slik at jeg blir roligere på Star Wars: The Old Republics vegne. Dette er utvilsomt et spill jeg ønsker å prøve og jeg håper at det blir en vedvarende og sterk flamme i stedet for kun et blaff som så mange andre massive onlinespill.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3
Ledige stillinger
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (24)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
FrankBjarne
15 år siden

Det jeg lurer mest på er jo hvordan kampsystemet blir. I mine øyne avgjør det store deler av hvordan jeg opplever et slikt spill...

Luremus70
15 år siden
Priser for pc

73,- hos Steam

Tror noen har blandet sammen to SW spill her. :whistle:

peasandpeace
15 år siden

Hum, bra at skribenten tar dette opp. Når jeg tenker meg om, vet jeg egentlig ikke hvorfor jeg er så spent på The Old Republic. Jeg vet jo relativt lite om det i det hele tatt. Kanskje det er som skribenten nevner, at det er Biowares kvalitet som gir meg håpet? Nå har jeg fått tenkt meg litt om, og kanskje jeg er en av dem som er fornøyd med et "klassisk" MMO bare med polerte godteposer og få nyvinninger. After all, it's Star Wars!

 

Edit: Leste et sted at folk som er i endgame, kan forvente seg star wars. Tenk store skip, PvP og masse tid.

Bone
15 år siden

"Siden spillere flest fyker gjennom innhold så raskt de bare kan for å tilegne seg mest mulig erfaringspoeng og rikdommer kan utviklerne rett og slett aldri lage nok av det."

 

Gud som jeg hatet denne setningen.. ikke fordi den var dårlig skrevet eller noe, men fordi jeg syntes den var/er så trist! :(

 

Selv synes jeg det er selve questingen som er gøy.. nå har ikke jeg spilt så mye MMORPG spill, men har spilt til level 27 i WoW en eller annen gang, og pusler litt med LotRO for øyeblikket, er på level 26 der, og lengste jeg har kommet.. Jeg spiller vel mest LotRO for å tusle rundt i Middle-Earth, men i alle RPG-spill, MMO eller ei, så er det questingen som er mest gøy.. lese oppgaver, finne ut, hjelpe til, osv, osv.. jeg pleier å slå av alle "hjelpemidler" om de finnes (piler, hint, osv), slik at jeg må lese teksten nøye for å finne ut hvor jeg skal og for å finne ut hva problemet er, som jeg som er helten skal løse.. så det å høre, fra noen mer mer peiling enn meg, at spillere FLEST fyker igjennom innold så raskt de bare kan for å få mest mulig erfaringspoeng, gjorde meg bare litt trist.. :( Selv synes jeg man går altfor fort opp i level.. jeg prøver jo å gjøre alle quester jeg kommer over, og plutselig har jeg høy level og mitt nye oppdrag er flere level under meg.. hmm..

 

Vel, kanskje ikke min spillemåte er det som er målgruppen, men jeg krysser nå fingrene for at questingen blir satt i høysetet! Og som en kar som har passert 30 med et par år, er Star Wars en del av den gode barndommen.. :)

FrankBjarne
15 år siden

Det er vel mest at man skal ha en mellomting mellom og måtte gjøre en haug med q eller noen få. Spesielt wow er det umulig å få med seg alle qene innen lvl 80. Jeg gikk glipp av 2-3 steder i northrend på min andre character. Da gjorde jeg alle qene i de andre stedene. En god del gode q-lines som en må få med seg. Noen av de andre er mindre viktig vist man er interessert i lore...

 

Håper det blir slik i SWO også. Få med seg storyline, men allikevel ikke bruke alt for lang tid. Progress/Storyline=suksess...

Siste fra forsiden