Feature

Analyse: Star Wars: The Old Republic

Milepæl eller mer av det samme?

Hvor kan endeløse lovprisninger og skyhøye forventninger føre oss?

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Hvor lenge kommer Adam til å være i paradis?

Det massive onlinespillets uløselige knute er fortsatt bundet stramt til The Old Republics tau. Det er lett for Bioware, med haugevis av fantastisk dyktige historieforteller, å lage knallspill som Dragon Age: Origins eller Mass Effect 2. Selv om spillene har noe frihet er løypa stort sett staket ut fra start til mål og det er den utrolige fortellingen som formelig tvinger deg fremover.

Selv om The Old Republic frister med en unik fortelling for hver av sine åtte spillbare klasser, hva skal alle de hundretusener av folk som kjøper spillet gjøre etter de har sprintet gjennom disse? Hvorfor skal de fortsette å spille det samme spillet hvis utgivelser som Diablo 3 eller til og med Mass Effect 3 plutselig lurer rundt hjørnet?

Så langt er det i bunn og grunn kun World of Warcraft som kan sies å virkelig ha lykkes med å holde de samme store massene fanget i ett og samme spill. De har i stor grad lykkes med dette rett og slett fordi de etter min mening har manglet profesjonell konkurranse. Alle andre massive onlinespill har vist ganske store mangler og brister som har vært nok til at de ubarmhjertige spillmassene har vendt dem ryggen.

Mange spilljournalister vil utvilsomt skrive lovprisende anmeldelser etter å ha fått smake på The Old Republics innledningshistorier, som selvfølgelig kommer til å være av uovertruffen Bioware-kvalitet, og fått oppleve en virkelig smart, blankpolert og profesjonell fremvisning av Star Wars-universet.

Men hva vil spillerne sitte igjen med når alt oppstyret har lagt seg? Hva vil Star Wars: The Old Republic kunne by på som alle de andre massive onlinespillene der ute ikke kan? Etter min mening sannsynligvis ikke så mye. Så hvordan skal da Star Wars: The Old Republic lykkes med å blidgjøre både de erfarne og de mindre erfarne spillermassene, og gjøre det i måned etter måned etter måned?

Etter hva jeg har klart å resonnere meg frem til etter nøye lesing av alt mulig materiale tror jeg at jeg har funnet svaret. The Old Republic vil stort sett følge i stien World of Warcraft har tråkket opp, og vil lokke til seg spillermassene med massevis av skinnende godbiter som kun har en svak duft av nyvinning. Og spillet vil prøve å perfeksjonere det som allerede finnes av massive onlinespillelementer. Vil det være nok til å møte de nær endeløse forventningene som skapes daglig? Ikke vet jeg, men la meg ta en titt på hva jeg vet ved å ta for meg spillets grunnelementer.

Et kongelig univers

Alle massive onlinespill er fullstendig avhengige av en god spillverden. Av alt vi har sett fra Star Wars-universet de senere årene er det etter min mening helt klart Knights of the Old Republic som har vist mest styrke, dybde og kvalitet. Episode 1, 2 og 3s fargesprakende, actionfylte og blankpolerte ytre var på ingen måte godt nok til å stagge Star Wars hungeren for de av oss som var fans av filmene fra åttitallet.

Star Wars Galaxies inneholdt masse forfriskende nytenkning til å være et massivt onlinespill, men var også forfulgt av mangler og ubalanser som utvikler Sony Online Entertainment forsøkte å rette på gjennom en katastrofal oppdatering som snudde opp ned på det meste og fikk spillere til å flykte i hopetall.

Animasjonsserien The Clone Wars er helt klart vellaget og underholdende, men siden dens målgruppe åpenbart er fans av den yngre garde, klarer den på ingen måte å by på den virkelige dybde og kompleksitet eller de kvalitetsfortellinger en så rik verden virkelig fortjener.

Det finnes derfor et stort hull i mange av de noe eldre årgangene av Star Wars-fans. Hvorfor får vi ikke høre mer om den lyse og den mørke siden av kraften? Hvorfor får vi ikke høre mer om dette universets historie, dets raser og dets personligheter?

Les også
Anmeldelse:

Det er inn i dette hullet BioWare trer inn med brask og bram med spillet Knights of the Old Republic. Med sine fantastiske fortellerevner viser de oss en tidsepoke av universet som er mange hundre ganger rikere enn de fattigslige historiene filmene har gitt oss. Her får vi oppleve det å trene til å bli enten Jedi eller Sith. Vi får lære om filosofien. Vi får ta del i en utrolig historie og saga.

Det er utvilsomt lurt av Bioware å videreføre dette, og etter hva jeg har sett vil Star Wars: The Old Republic by på den så langt rikeste Star Wars-opplevelse noen sinne. Når det gjelder å fortelle historier rekker George Lucas for øyeblikket ikke Bioware opp til tåneglene en gang.

På grunn av alt dette er det knapt mulig å sitte på noe større trumfkort innen settinger og verdener enn hva Bioware gjør for øyeblikket for massive onlinespill. Og når det gjelder historier og fremstilling er det nok også sannsynlig at ingen kommer til å spille dette trumfkortet bedre enn akkurat Bioware.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3
Ledige stillinger
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (24)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
FrankBjarne
15 år siden

Det jeg lurer mest på er jo hvordan kampsystemet blir. I mine øyne avgjør det store deler av hvordan jeg opplever et slikt spill...

Luremus70
15 år siden
Priser for pc

73,- hos Steam

Tror noen har blandet sammen to SW spill her. :whistle:

peasandpeace
15 år siden

Hum, bra at skribenten tar dette opp. Når jeg tenker meg om, vet jeg egentlig ikke hvorfor jeg er så spent på The Old Republic. Jeg vet jo relativt lite om det i det hele tatt. Kanskje det er som skribenten nevner, at det er Biowares kvalitet som gir meg håpet? Nå har jeg fått tenkt meg litt om, og kanskje jeg er en av dem som er fornøyd med et "klassisk" MMO bare med polerte godteposer og få nyvinninger. After all, it's Star Wars!

 

Edit: Leste et sted at folk som er i endgame, kan forvente seg star wars. Tenk store skip, PvP og masse tid.

Bone
15 år siden

"Siden spillere flest fyker gjennom innhold så raskt de bare kan for å tilegne seg mest mulig erfaringspoeng og rikdommer kan utviklerne rett og slett aldri lage nok av det."

 

Gud som jeg hatet denne setningen.. ikke fordi den var dårlig skrevet eller noe, men fordi jeg syntes den var/er så trist! :(

 

Selv synes jeg det er selve questingen som er gøy.. nå har ikke jeg spilt så mye MMORPG spill, men har spilt til level 27 i WoW en eller annen gang, og pusler litt med LotRO for øyeblikket, er på level 26 der, og lengste jeg har kommet.. Jeg spiller vel mest LotRO for å tusle rundt i Middle-Earth, men i alle RPG-spill, MMO eller ei, så er det questingen som er mest gøy.. lese oppgaver, finne ut, hjelpe til, osv, osv.. jeg pleier å slå av alle "hjelpemidler" om de finnes (piler, hint, osv), slik at jeg må lese teksten nøye for å finne ut hvor jeg skal og for å finne ut hva problemet er, som jeg som er helten skal løse.. så det å høre, fra noen mer mer peiling enn meg, at spillere FLEST fyker igjennom innold så raskt de bare kan for å få mest mulig erfaringspoeng, gjorde meg bare litt trist.. :( Selv synes jeg man går altfor fort opp i level.. jeg prøver jo å gjøre alle quester jeg kommer over, og plutselig har jeg høy level og mitt nye oppdrag er flere level under meg.. hmm..

 

Vel, kanskje ikke min spillemåte er det som er målgruppen, men jeg krysser nå fingrene for at questingen blir satt i høysetet! Og som en kar som har passert 30 med et par år, er Star Wars en del av den gode barndommen.. :)

FrankBjarne
15 år siden

Det er vel mest at man skal ha en mellomting mellom og måtte gjøre en haug med q eller noen få. Spesielt wow er det umulig å få med seg alle qene innen lvl 80. Jeg gikk glipp av 2-3 steder i northrend på min andre character. Da gjorde jeg alle qene i de andre stedene. En god del gode q-lines som en må få med seg. Noen av de andre er mindre viktig vist man er interessert i lore...

 

Håper det blir slik i SWO også. Få med seg storyline, men allikevel ikke bruke alt for lang tid. Progress/Storyline=suksess...

Siste fra forsiden