Feature

Analyse: Star Wars: The Old Republic

Milepæl eller mer av det samme?

Hvor kan endeløse lovprisninger og skyhøye forventninger føre oss?

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Jeg gleder meg virkelig til Star Wars: The Old Republic kommer ut, og jeg tror at en utrolig stor andel av de som kaller seg ekte gamere, er fans av massive onlinespill eller synes Star Wars er kult, også gleder seg til dette spillet kommer ut.

Kanskje dette spillet blir det første hvor all «hypen» faktisk er berettiget? Kanskje det blir et av de første massive onlinespillene på lenge som ikke skuffer på noe viktig felt? Men hva baserer vi våre forhåpninger på? I denne analysen skal jeg forsøke å jobbe meg gjennom hva vi vet om Star Wars: The Old Republic og se om jeg kan trekke noen konklusjoner om hva vi realistisk kan vente oss.

Er det nok at knallflinke BioWare kun lager kvalitetsspill med masser av dybde og blankpolert underholdning? Er det nok at store Electronic Arts har massevis av ressurser og virker å ikke legge fingrene i mellom når det gjelder storprosjektet? Er det nok at Star Wars, til tross for filmer av varierende kvalitet, er et av verdens mest kjente merkenavn med millioner på millioner av fans?

Alle disse er viktige styrker, men betyr dette at The Old Republic garantert blir råkult å spille og en kjempesuksess? Eller finnes det en fortsatt en sjanse for at spillet kanskje heller er mer mot Barack Obama? En helt klart bisarr sammenligning, men la meg forklare.

I sin presidentkampanje viste Obama utrolige talegaver, massevis av kunnskap og et genuint ønske om å gjøre både USA og verden til bedre steder å leve. Det var kun de få som virkelig la merke til at hans slagord om håp og forandring var uspesifikke med vilje, slik at alle kunne legge sine egne verdier i dem. I ettertid har det vist seg at Obama har lagt seg på en linje som ligger svært nære de fleste av hans forgjengere, og er derfor i høy grad radikalt forskjellig fra hva både USAs og verdens befolkninger ønsker.

Men hva har dette med Star Wars: The Old Republic å gjøre? Nemlig at spillet kanskje gjør akkurat det samme med alle oss som gleder oss til det og har tro på det også.

Forventninger vs realiteter

Hva vet vi egentlig om hvordan det vil bli å spille The Old Republic? De andre fra Gamer.no som har testet spillet har skrytt nesten hemningsløst av det de har fått prøve. Men de har stort sett kun fått prøve seg i velpolerte kampsekvenser eller få se veldramatiserte samtaler. Det sentrale spørsmålet for et massivt onlinespill er hvorfor noen skal holde seg til det samme spillet i måned etter måned?

Hva om alle som kommer fra World of Warcraft til The Old Republic, og håper på nye spillopplevelser, etter hvert får se at dette spillet også koker ned til en evinnelig kamp om å tilegne seg marginalt bedre utstyr?

Hva om alle de som hopper fra massivt onlinespill til massivt onlinespill også denne gangen får servert et produkt fullt av barnesykdommer og ubalanse ved dets lansering? Hva om The Old Republic viser manglende dybde og levelengde etter at alle har pløyd gjennom rollespillklassenes unike historier?

Spørsmålene er mange, og svarene er få. Utvikleren har enda ikke valgt å definere for et ventende publikum hva slags spill Star Wars: The Old Republic egentlig kommer til å bli. De har så langt solgt drømmer, fantastiske trailere og utviklingsdagbøker. De har gitt løfter om godbiter som at alle spillets karakterer har egne skuespillerstemmer og ulne beskrivelser av hvordan viktige historier vil bringe noe helt nytt til massive onlinespill.

Les også
Anmeldelse:

Alt jeg har sett av spillet har imponert meg, men nesten ingenting av det jeg har sett og hørt av BioWares uttalelser har på noen måte vært nok til å gi meg et helhetlig inntrykk av hva slags massivt onlinespill de egentlig lager.

Av dette trekker jeg to konklusjoner:

Enten er utviklerne i BioWare naive og fortsatt usikre på hva de ønsker eller trenger å oppnå med The Old Republic, eller så er de svært slue og lokker til seg massene med haugevis av godteri uten å fortelle dem hvor den hvite varebilen med sorte ruter skal ta veien.

Hvis det siste er tilfellet så er det massene av forventningsfulle fans og ivrige spilljournalister som er naive, og legger mange av sine håp for det massive onlinespillets fremtid i kun ett spills kurv. De fleste av oss som har øynene åpne har sett hvordan det har gått med Obama. Hva er sjansen for at dette også skjer med Star Wars: The Old Republic?

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Kommentarer (24)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
FrankBjarne
15 år siden

Det jeg lurer mest på er jo hvordan kampsystemet blir. I mine øyne avgjør det store deler av hvordan jeg opplever et slikt spill...

Luremus70
15 år siden
Priser for pc

73,- hos Steam

Tror noen har blandet sammen to SW spill her. :whistle:

peasandpeace
15 år siden

Hum, bra at skribenten tar dette opp. Når jeg tenker meg om, vet jeg egentlig ikke hvorfor jeg er så spent på The Old Republic. Jeg vet jo relativt lite om det i det hele tatt. Kanskje det er som skribenten nevner, at det er Biowares kvalitet som gir meg håpet? Nå har jeg fått tenkt meg litt om, og kanskje jeg er en av dem som er fornøyd med et "klassisk" MMO bare med polerte godteposer og få nyvinninger. After all, it's Star Wars!

 

Edit: Leste et sted at folk som er i endgame, kan forvente seg star wars. Tenk store skip, PvP og masse tid.

Bone
15 år siden

"Siden spillere flest fyker gjennom innhold så raskt de bare kan for å tilegne seg mest mulig erfaringspoeng og rikdommer kan utviklerne rett og slett aldri lage nok av det."

 

Gud som jeg hatet denne setningen.. ikke fordi den var dårlig skrevet eller noe, men fordi jeg syntes den var/er så trist! :(

 

Selv synes jeg det er selve questingen som er gøy.. nå har ikke jeg spilt så mye MMORPG spill, men har spilt til level 27 i WoW en eller annen gang, og pusler litt med LotRO for øyeblikket, er på level 26 der, og lengste jeg har kommet.. Jeg spiller vel mest LotRO for å tusle rundt i Middle-Earth, men i alle RPG-spill, MMO eller ei, så er det questingen som er mest gøy.. lese oppgaver, finne ut, hjelpe til, osv, osv.. jeg pleier å slå av alle "hjelpemidler" om de finnes (piler, hint, osv), slik at jeg må lese teksten nøye for å finne ut hvor jeg skal og for å finne ut hva problemet er, som jeg som er helten skal løse.. så det å høre, fra noen mer mer peiling enn meg, at spillere FLEST fyker igjennom innold så raskt de bare kan for å få mest mulig erfaringspoeng, gjorde meg bare litt trist.. :( Selv synes jeg man går altfor fort opp i level.. jeg prøver jo å gjøre alle quester jeg kommer over, og plutselig har jeg høy level og mitt nye oppdrag er flere level under meg.. hmm..

 

Vel, kanskje ikke min spillemåte er det som er målgruppen, men jeg krysser nå fingrene for at questingen blir satt i høysetet! Og som en kar som har passert 30 med et par år, er Star Wars en del av den gode barndommen.. :)

FrankBjarne
15 år siden

Det er vel mest at man skal ha en mellomting mellom og måtte gjøre en haug med q eller noen få. Spesielt wow er det umulig å få med seg alle qene innen lvl 80. Jeg gikk glipp av 2-3 steder i northrend på min andre character. Da gjorde jeg alle qene i de andre stedene. En god del gode q-lines som en må få med seg. Noen av de andre er mindre viktig vist man er interessert i lore...

 

Håper det blir slik i SWO også. Få med seg storyline, men allikevel ikke bruke alt for lang tid. Progress/Storyline=suksess...

Siste fra forsiden