Morsomme snarveier
Du startet spillet med en middelmådig bil, og får mildt sagt lite respekt fra de du utfordrer. Politiet gjør sitt beste for å stanse løpene, og motstanderne dine gjør også det de kan for å sinke deg nok til at du går glipp av førsteplassen. Dette kombinert med det faktum at gatene er fylt med vanlige lovlydige trafikanter som har et eget talent for å befinne seg i veien for deg, gjør Midnight Club II (heretter MCII) til alt annet enn et enkelt spill. Første gang en gjennomfører et løp kan det virke som om det er ekstremt vanskelig å vinne da motstanderne ofte har bedre biler enn deg, men etter et par gjennomkjøringer finner en fort ut at det finnes flerfoldige snarveier.
En bygning med store vindusruter kan for eksempel fungere som en snarvei, da det bare er å kjøre rett i gjennom bygningen og ut på den andre siden. Er det et gjerde på siden av veien, skal du ikke se bort i fra at det er mulig å kjøre rett gjennom det. Små bakgater og trange smug er det generelt sett greit å være på utkikk etter, da disse kan spare deg for masse tid. Det finnes også mer eller mindre åpenlyse innkjørsler som bringer deg opp på taket av bygninger. Etter at du har lært deg å bruke disse snarveiene er seieren oppnåelig, men et kræsj eller to er alt som skal til for å havne på andre eller tredje plass. Dersom du ønsker å stille bedre forberedt til et løp kan du benytte "Cruise"-modusen, hvor du får muligheten til å utforske det aktuelle byområdet i fred og ro på forhånd.
Nøye forberedelser og flittig bruk av snarveier hjelper bra på vinnersjansene, men det du virkelig trenger er raskere og bedre biler, og dette oppnås gjennom spillets "Career"-modus. Her får du sjansen til å skaffe deg bedre doninger så vel som å gjøre deg fortjent til å benytte diverse småtriks, som for eksempel turbo. I utgangspunktet kan du kun bruke turbo en gang per løp, men etter hvert så blir det mulig å bruke den flere ganger. Ved å kjøre rett bak en motstander lader du den opp, og når måleren når maks er det bare å peise på. Omgivelsene får et drømmeaktig og tåkete preg på grunn av den graden av fart du oppnår, og det er en skikkelig morsom opplevelse som får det til å krible i magen. Det er en av de situasjonene der du ikke har full kontroll, rett og slett fordi det er meningen at du ikke helt skal ha kontroll. Turbofunksjonen anbefales helt klart kun på rette strekninger.
Luftige manøvre
MCII har egne funksjoner for å balansere bilen i lufta, og da skjønner en at her finnes det muligheter for noen sinnsyke hopp og stunts. Noen av banene har hopp inkludert i kjøreruten, mens andre baner tilbyr muligheten uten at det er obligatorisk å benytte seg av den. Hvor pent du lander etter et av disse svevene i lufta får direkte konsekvenser for hvor mye fart du mister, så her gjelder det å holde tunga rett i munnen. Å gjennomføre et løp uten å kræsje en eneste gang er nærmest umulig og bilen din vil unektelig få seg noen bulker, eller i det minste noen skraper i lakken. Ikke nok med at andre førere gjør sitt beste for å kollidere med deg for å sakke deg ned eller aller helst stoppe deg, men det finnes også diverse objekter som vil gi deg en nådeløs bråstopp dersom du smadrer inn i dem. Kjører du inn i en lyktestolpe får den seg en aldri så liten flytur, men kjører du inn i en telefonstolpe sier det stopp med et smell.
En indikator på skjermen viser til enhver tid hvor mye skade bilen din har fått, og kræsjer du for mye eksploderer bilen. Skulle det skje er det ikke verre en at du starter du på ny med en fersk doning, men dette tar tid og forsinker deg kraftig. Variasjon er satt i fokus i MCII. Foruten om å komme først i mål, blir du presentert for utfordringer som å kjøre innom diverse nøkkelpunkter på kortest mulig tid. Rekkefølgen du tar dem i er uvesentlig, så lenge du er kjappest. En av utfordringene går ut på å kjøre fra politiet, og en annen utfordring går ut på å kjøre på tid.