Sniktitt

Middle-Earth Online

Det er slettes ikke lenge siden Middle-Earth Online offisielt ble kunngjort, og på E3 var det gjemt inne i et lite avlukk. Dette var kun for spesielle pressefolk, en kategori Gamer.no naturligvis faller under. Vi fikk slippe inn i det lille avlukket, hvor vi fant en entusiastisk Christopher Taylor sittende og spille gullspillet.

Taylor er producer på teamet som utvikler spillet, og kunne fortelle Gamer.no at de kun har jobbet i fire, små måneder. Sett i et helhetlig perspektiv, skal det nevnes at spillet ikke forventes lansert før i sent 2004. Det gir utviklerne mye tid til å gjøre hva de vil med spillet, og bringe den enorme verden i Ringenes Herre-bøkene til millioner av potensielle spillere.

Middle-Earth Online er et online-rollespill. Konseptet er som i alle andre spill i samme sjanger. Flere tusen mennesker spiller opp mot forskjellige servere, og poenget er å eventyre sammen, utvikle seg og knytte sosiale bånd. Det er blitt gjort uendelig mange ganger før, men aldri med et så solid litterært verk i bakgrunnen. Taylor røper at spillere vil kunne innta rollene som mennesker, hobbiter, alver og dverger i første omgang. Ingen onde raser til å begynne med. Spillere vil kunne kjøpe egne hus, fire typer faktisk, og som hobbit vil du naturligvis bo i de små husene i bakken. Akkurat som i bøkene. Utviklerne sikter også mot å gå vekk fra den vanlige nivå-fremgangen, hvor du hele tiden må drepe og drepe for å komme videre mot å bli den ultimate figuren. Taylor sier faktisk at du aldri trenger å drepe en eneste rotte. Den eneste rotten du finner i spillet er i Moria, og den kan du ikke engang drepe. Nydelig. Hva med slanger? spurte jeg. Taylor bare smilte, og fortalte at heller ikke det kom på tale med mindre slangene var veldig, veldig store. Utviklerne står ovenfor en voldsom utfordring. Hele Tolkiens verden, i de mest intrikate detaljer skal gjenskapes.

- Men vi kommer bare til å skape en liten del av verdenen til å begynne med. Så kommer vi til å legge til nye verdensdeler gradvis gjennom ekspansjoner, forteller Taylor.

Dette vil gi utviklerne muligheten til å skape mye mer detaljerte verdensdeler, og heller bygge på det gradvis. Da blir det mye mer interessant for spillerne også. Men hva med de kjente figurene fra bøkene? Alle vil være i spillet, i hvertfall i følge Taylor. Gandalf, Frodo - ja, hele brorskapet er tilstede. Disse vil være ultra-spesielle figurer som det er vanskelig å komme til, og som skal bruke svært unike AI-rutiner. De vil ha en sentral rolle i spillet, og vil kunne forholde seg til alle de tusenvis av menneskene som spiller. Nei, de vil ikke bli attraksjoner, fordi det ikke vil være nødvendigvis lett å henge rundt dem. Du må "gjøre deg fortjent" til å ta kontakt med dem. Tro ikke du kan vandre rett inn til Elrond. Det kommer absolutt ikke lett. Men han er der, og det er godt å vite. Spillet er faktisk historie-basert! Du skal ikke bare drepe og drepe, selv om også det er en viktig ting i spillet. En historielinje forløper og du skal ta del i hundrevis av skriptede hendelser som åpner historien for deg, og som vil spille av sekvenser for deg. Disse oppdragene vil være svært interessante, og de kan ikke gjentas. Det blir som en singleplayer-følelse i et multiplayer-spill. Du kan likevel hjelpe andre spillere komme seg gjennom disse eventyrene.

- Ja, Ringen er i spillet og Frodo har den, sier Taylor lattermildt.

For dere som lurte på det, liksom. Du kan glemme å få tak i den naturligvis, men vi antar at dette kommer til å brukes av utviklerne til å skape svært interessante hendelser. Spillet er egenskap-basert. Du utvikler egenskapene dine. Det vil også være nok av mulighet for spillerne å skape sine egne gjenstander. Noen gjenstander i spillet fungerer som den Ene Ringen. Slik som et spesielt sverd. Det er svært kraftig, men er korrupt. Bruker du det vil det gå utover deg over lengre tid, men akkurat der og da føles det nydelig å bruke det. Kampene er som i tradisjonelle onlinespill, foreløpig, men utviklerne vil prøve å sprite det hele opp litt. Det vil finnes kamp-teknikker som må brukes av hele gruppen du er med i. Dere må for eksempel samarbeide om å utføre spesielle gruppe-teknikker. Det finnes en rekke episke monstre i spillet, og vi fikk faktisk se en Balrog i levende live. Et skremmende syn. Et vesen omsluttet av evige flammer. Men noe ville ikke Taylor si, spesielt ikke da vi spurte ham om det vil være drager i spillet. Da ventet han litt før han svarte med stor tvil:

- Det kan jeg rett og slett ikke si enda.

Noe som kanskje høres rart ut med Middle-Earth Online, er det faktum at du kan spille offline! Ja, du kan faktisk jobbe med figuren din uten å være på nettet på en eller annen måte. Dette blir begrenset, men du skal kunne jobbe med å forbedre den for så å ta den med opp på nettet igjen. Den øvrige teknologien som brukes i spillet er Turbine-motoren fra Turbine Entertainment. Denne motoren ble også brukt i onlinespillet Asheron's Call 2. Det er likevel en modifisert versjon, noe som allerede nå var lett å se. Det så alt annet enn stygt ut.

Da er det bare å vente i nesten to år til.

Siste fra forsiden