Digital Anvil ble grunnlagt i 1996 av Origin-veteranen Chris Roberts, som blant annet skapte Wing Commander-serien. Studioets første spill, det actionfylte romskipspillet Starlancer, kom fire år etterpå, og fikk generelt god kritikk, selv om det ikke blir sett på som noen klassiker.
Omtrent samtidig ble Digital Anvil kjøpt av Microsoft, som raskt bestemte seg for å kutte ned på antallet spill studioet hadde under utvikling. Dette resulterte i at Conquest: Frontier Wars og Loose Cannon ble solgt unna, mens studioet fokuserte på romeposet Freelancer.
Romstrategispillet Conquest: Frontier Wars ble senere fullført av Warthog Texas (tidligere Fever Pitch Studios), og skaffet seg en trofast tilhengerskare takket være flere svært spennende gameplayelementer. Loose Cannon var et actionspill som i stil minnet litt om GTA (med bilkjøring og skyting), men som ser ut til å ha blitt kansellert etter at Ubisoft kjøpte det fra Microsoft.
Freelancer ble imidlertid lansert, og også dette spillet fikk god kritikk av spillpressen. Det er fortsatt et av de mest populære spillene i romskipsjangeren, og et langt enklere spill å komme i gang med enn tyngre og mer kompliserte alternativ som X-serien fra tyske Egosoft.
Microsoft omgjorde også det tidligere PC-spillet Brute Force til en Xbox-eksklusiv tittel. Dette taktiske actionspillet, som ble lansert i 2003, satte i sin tid salgsrekord på Xbox (ikke i forhold til totalt antall solgte kopier, men hvor raskt det ble solgt ut), og den første uken spillet var i salg solgte det faktisk bedre enn Halo gjorde i sin første uke på markedet.
Etter Brute Force ble det imidlertid stille rundt Digital Anvil, og nå har Microsoft Game Studios kunngjort at de går gjennom en intern restruktureringsprosess, noe som har resultert i at dette tidligere toppstudioet har måttet legge ned virksomheten. De jobber med å sikre at Digital Anvils ansatte får jobber andre steder i MGS om de ønsker det.