Selv om Microsoft har trukket sløret av Project Scorpio, gjenstår det mange ubesvarte spørsmål om den kommende konsolloppgraderingen. Nå kan vi i hvert fall sette punktum for ett av dem.
I en uttalelse på Twitter fortalte Xbox-sjef Phil Spencer at de ikke kommer til å pålegge utviklere å bruke den ekstra maskinvarekraften i konsollen til å utvikle spill kun med 4K-oppløsning.
– Vi kommer til å snakke mer om dette senere, men vi har aldri sagt at vi kommer til å presse gjennom en «fram buffer» på 4K, skriver han.
Scorpio vil ikke gi gamle spill nytt liv
Uttalelsen er i tråd med det Spencer sa i et intervju med Giant Bomb sist uke. Også da var Xbox-sjefen ganske tydelig på at de ikke ønsker å sette spesifikke krav.
– Vi er helt klart åpne for det. Jeg tror at kreativ frihet og hvordan man ønsker å bruke maskinvarekraften er noe jeg alltid kommer til å støtte, fortalte han på spørsmål om man kunne heller lage et spill med lavere oppløsning.
I det samme Giant Bomb-intervjuet fortalte også Spencer at det ikke vil være noen vits å kjøpe Project Scorpio i håp om å få bedre ytelse på spill som allerede er gitt ut. Selv om noen spill mest sannsynlig vil kjøre litt bedre, er det ikke noe som vil være normen. Han trekker frem Halo 5, som bruker en dynamisk skalering av oppløsning for å opprettholde 60 bilder i sekundet, vil som en bieffekt få en mer stabil oppløsning med mer maskinvarekraft.
I tillegg påpekte Spencer – som han også gjorde under E3-konferansen – at alle spill skal kunne kjøre på både Xbox One, slim-modellen Xbox One S og kommende Project Scorpio. Ingen spill kommer til å være eksklusive mellom de tre plattformene.
Microsoft planlegger å slippe Project Scorpio i 2017 en gang.
Fremtiden virker lys.
– Kraftigere versjoner konsoller er bra for konsollspillere, mener Marius Kjørmo »